Sökning: "varför är det viktigt med traditioner"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden varför är det viktigt med traditioner.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. Moder Svea fjättrad : En narrativ analys av Sverigedemokraternas politik med fokus på historiekultur och historiebruk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Julia Håkansson; [2016]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; Sweden Democrats; SD-Kuriren; narrative analysis; historical consciousness; historical culture; use of history; hermeneutics; history didactics; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The subject of this thesis is derived from the scientific problem of the encounter between history and politics. The aim is to analyse the Sweden Democrats' use of history which manifests itself in their political rhetoric. LÄS MER

  3. 3. Barns yrkesdrömmar - En kvalitativ studie om vad som påverkar barns karriärutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Jarälv; Johanna Lindahl Sten; [2015]
    Nyckelord :Barn; Yrke; Yrkesdrömmar; Teve; Genus; Begränsningar och kompromiss; Rollmodeller; positiv förstärkning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få ökad förståelse för hur barn tänker om sin framtid och varför de tänker som de gör, vilka faktorer som ligger till grund för hur barnen tänker. För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ metod där vi genom en ostrukturerad intervjuguide intervjuade åtta barn i åldrarna 9-12 år, fyra pojkar och fyra flickor. LÄS MER

  4. 4. Är K3 en svensk version av IFRS? En jämförelse mellan IFRS och K3

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Angelica Andréasson; Ellen Andersson; [2013-06-13]
    Nyckelord :K3; IFRS; BFN; IASB; FAR.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem K3 är det nya svenska huvudregelverket vars syfte är att vara ett förenklingsregelverk till IFRS för svenska onoterade företag. Skillnader mellan dessa regelverk kommer att spela stor roll i koncerner där vissa företag kommer tillämpa K3 och andra IFRS vilket leder till sammanslagningsproblem. LÄS MER

  5. 5. Att lära sig är att spela : En intervjustudie av elbaslärares val av innehåll i nybörjarundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Anders Dahlheim; [2013]
    Nyckelord :electric bass teachers; community school of music and art; beginner instruction; guidance documents; activity plans; priorities; socio cultural perspective; elbaslärare; musikskola; kulturskola; nybörjarundervisning; styrdokument; verksamhetsplaner; prioritering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att i relation till musik- och kulturskolornas verksamhetsidéer/planer få insikt i elbaslärares förhållningssätt till vad som är viktigt för nybörjarelever att lära sig. Utifrån detta syfte är avsikten att försöka förstå vilka lektionsmoment elbaslärare prioriterar i sin undervisning av nybörjarelever, varför de valt att fokusera på just dessa och deras syn på eventuella styrdokument för respektive arbetsplats. LÄS MER