Sökning: "varför är historia viktigt"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden varför är historia viktigt.

  1. 1. To Gender or Not to Gender : A critical reassessment of how gender is – and can be – approached in archaeology, exemplified in two Scandinavian burial assemblages dating to the early Medieval period

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Jessica Sander; [2023]
    Nyckelord :Gender; theory; Queer Archaeology; burial assemblage; Vivallen; Klinta; Genus; teori; Queer Arkeologi; gravkontext; Vivallen; Klinta;

    Sammanfattning : Gender research in archaeology is a complex topic that puzzled scholars for decades. The past 50 years of it has seen a lot of theorizing, heated discussions, and requests for new additions to the archaeological toolkit so that this type of research can get a proper launch. LÄS MER

  2. 2. The restoration period : a new era in forestry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Ester Andersson; [2023]
    Nyckelord :historical forest management; past logging; restoration;

    Sammanfattning : In the last 200 years the boreal forests of Sweden have undergone a dramatic transformation. After a long history of high grading the largest trees foresters grew increasingly concerned about the state of logged over forests. The big question was how to regenerate and increase the productivity of sparse forests. LÄS MER

  3. 3. Employer Branding inom familjeföretag i Skaraborg : En studie om hur stora och medelstora familjeföretag i Skaraborg arbetar med Employer Branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emilia Hagström; Emilia Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Family business; Employer Branding; Employer Brand; Motivation; Recruitment; Familjeföretag; Employer Branding; Arbetsgivarvarumärke; Motivation; Rekrytering;

    Sammanfattning : Familjeföretag kan arbeta med Employer Branding genom de fördelar det innebär att vara ett familjeföretag, bl.a. genom deras unika historia och familjens engagemang i företaget. LÄS MER

  4. 4. De bortglömda kvinnorna? : En kvalitativ intervjustudie hur lärare i mellanstadiet arbetar för att lyfta kvinnor i sin historieundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Hamrin; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; läromedel; läroböcker; kvinnoperspektiv; jämställdhetsuppdrag;

    Sammanfattning : Alla Sveriges skolor har ett jämställdhetsuppdrag som innebär att all personal aktivt ska arbeta för en jämställd undervisning. All personal inom skolan ska fokusera på alla människors lika värde, individens frihet samt jämställdhet mellan kvinnor och män. LÄS MER

  5. 5. När regeringen vill en sak men gör en annan... : En studie i hur regeringen hanterat frågan om ett erkännande av folkmordet på armenier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Carina Persson; [2020]
    Nyckelord :genocide; recognition; acknowledgement; Armenian genocide; Seyfo; 1915; 1894-1924; Ottoman Empire; Turkey; young turks; Sweden; government; decision; parliament debate; split use of history; folkmord; erkännande; Armeniska folkmordet; Seyfo; 1915; 1894-1924; Osmanska imperiet; Turkiet; Ungturkarna; Sverige; regeringen; riksdagsdebatt; kluvet historiebruk;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att söka förklaring till varför den svenska regeringen valde att inte erkänna folkmordet på armenier/Seyfo samt undersöka på vilket sätt politiker använder sig av historia när de ska ta beslut i frågor som dels skett i en annan tid och som dels är obekväma att hantera. För att få svar på denna fråga har en kvalitativ metod använts. LÄS MER