Sökning: "varför blir man lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 74 uppsatser innehållade orden varför blir man lärare.

  1. 6. Övergångar mellan förskolan och förskoleklass : En studie om förskollärares kunskap och erfarenhet kring elevers övergångar mellan olika verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Carina Bergen; [2022]
    Nyckelord :ADD; Adhd; diagnos; förskola; förskoleklass; kartläggning; problem; skolmognad; symptom; övergångar;

    Sammanfattning : Barn får inte bedömas i förskolan, men en uppfattning görs så till vida om barnet är redoför en överflyttning till skolan eller om barnet bör stanna ett år till. Syftet med studien äratt undersöka förskollärares kunskaper och erfarenheter av ADD och skolmognad, närdet gäller övergången till förskoleklass från förskolan. LÄS MER

  2. 7. Läsförståelseundervisning på högstadiet : ”Bara man nöter på blir eleverna bättre läsare, övning ger färdighet, det vet alla”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Silow; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; svensklärare; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : God läsförståelse är att betrakta som en nyckelförmåga i det moderna samhället. Grundskolan bär ett mycket stort ansvar i att ge sina elever rätt förutsättningar för att utveckla läsförståelseförmågan. LÄS MER

  3. 8. Användning av film som stöd i matematikundervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanaa Alsibai; Hussameddin Elalan; Jehad Mohammad; [2022]
    Nyckelord :Film; matematik; multimodala; synsätt.;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi arbetat med hur åtta verksamma lärare ser på film i matematikundervisningen. Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur några verksamma, undervisande lärare ser på filmvisningen på högstadiets matematiklektioner. LÄS MER

  4. 9. Lärplattan, främjande eller hindrande? : En litteraturstudie om multimodalt lärande genom användandet av lärplattan i undervisningen i svenska årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; Julia Petterson; [2022]
    Nyckelord :multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; grundskola; lågstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass;

    Sammanfattning : Denna studie belyser vilka hinder som kan uppstå när man arbetar multimodalt genom lärplattan i lågstadiet i ämnet svenska, men även i vilka sammanhang det kan främja elevers inlärning. Detta visar i sin tur resultatet av vad multimodalt lärande ger, samt varför lärplattan kan ses på olika sätt i lärandet. LÄS MER

  5. 10. Elevers röster : - Hur beaktar handlingsplaner och åtgärdsprogram elevers röster i relation till det särskilda stöd som ges?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jeanette Roos; Linda Hansson; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet; Elever i behov av särskilt stöd; Inflytande; Pedagogisk inkludering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Hansson, Linda och Roos, Jeanette (2020). Elevers röster - Hur beaktar handlingsplaner och åtgärdsprogram elevers röster i relation till det särskilda stöd som ges? / Students’ voices – How are students’ voices considered in to account in action programs? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER