Sökning: "varför byter företag namn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden varför byter företag namn.

  1. 1. Ny kostym utan nya koncept : Vilka konsekvenser får ett företags namnbyte när kunderna inte förstår varför företaget byter namn?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ola Stafström; Cecilia Borg; [2009]
    Nyckelord :företagsnamn; namnbyten; företagsnamnbyten; rebranding; branding; varumärken; kommunikation; trust;

    Sammanfattning : Varumärken och företagsnamn är en viktig del i företagens verksamhet och utgör en av de största tillgångarna som ett företag har att tillgå. Ett starkt varumärke är inget som förvärvas över en natt, utan utkräver resurser för att byggas upp. LÄS MER

  2. 2. Namnbyten av företag : Varför och Hur?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Ferhat Anik; Evin Anik; [2007]
    Nyckelord :Varumärken; Namn; Rebranding; Kommunikation;

    Sammanfattning : I västvärlden har det blivit nästintill en trend för företag att göra namnbyten. I USA byter cirka 3000 företag namn varje år. 1990 låg den siffran på 1000, vilket innebär en ökning med 300 % på cirka 15 år. De stora finansiella summor som används vid namnbyten indikerar på att företagsnamnet är av stor betydelse. LÄS MER

  3. 3. Varför byter företag namn? : En kvalitativ studie om drivkrafterna och beslutsprocessen kring namnbyte

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Jenny Alenius; Malin Johansson; [2007]
    Nyckelord :branding; rebranding; identity; företagsnamn; namnbyte;

    Sammanfattning : Företagsnamn har visat sig spela en allt viktigare roll på den växande marknaden. Allt fler företag väljer att anta ett annat namn och då detta är så aktuellt har vi ansett det intressant att studera namnbyten och processen kring det. LÄS MER