Sökning: "varför fotboll i skolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden varför fotboll i skolan.
1. Samarbetet mellan NIU och fotbollsklubbar : Hur fungerar Stockholms NIU-skolor med inriktning fotboll?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med undersökningen är att få undersöka hur NIU gymnasieskolor i Stockholm och i närområdet till Stockholm fungerar och samarbetar med fotbollsföreningar. För att försöka nå studiens syfte kommer följande frågeställningar att genomsyra uppsatsen. LÄS MER
2. Fotbollstränares anpassning av träning för NIUelever : En enkätundersökning om hur fotbollstränare i Dalarna anpassar träning för spelare som också går en NIUutbildning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och varför föreningstränare i fotboll verksamma i Dalarna anpassar träningsbelastningen för spelarna som går på NIU (nationell idrottsutbildning) fotboll i skolan samt om de skulle önska en större dialog med skolan gällande detta. Studiens teoretiska utgångspunkt är Kansanens didaktiska triangel som förklarar lärarens förhållande till relationen mellan undervisningens innehåll och eleven. LÄS MER
3. Sveriges största Idrottsgymnasium – inte som en vanlig gymnasieskola : Om hur könsmönster och idrottstillhörighet påverkar val av studieprogram.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur kön och idrottstillhörighet påverkar valet av studieprogram på en gymnasieskola med tydlig idrottsprofil. Och samtidigt att se om skolan på något strukturellt sett också påverkas av detta val av idrottsinriktning. LÄS MER
4. Varför och vilka bollspel i skolan?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Drygt en tredjedel av idrottslektionerna innehåller någon form av boll, enligt statistiken. Så behöver det inte vara på alla skolor men den generella statistiken säger det. Skolan som studien gjordes på är en av många skolor som har mycket bollspel på idrottsundervisningen. LÄS MER
5. De hoppar och skuttar när vi vinner! En kvalitativ studie om integration genom idrott
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka orsakerna som invandrarkillar har när de väljer fotboll före andra sporter, samt varför väljer de att spela fotboll tillsammans med andra invandrarkillar i en invandrarförening. Huvudsyfte är att undersöka om fotbollen i det fallet fungerar som integrationsfaktor. LÄS MER