Sökning: "varför har man slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden varför har man slöjd.

  1. 1. Att förstå sitt kulturarv är att förstå sig själv och andra

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Jannike Wilhemsson Teike; Louise Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Kultur; immateriellt kulturarv; slöjdundervisning; slöjd; traditioner;

    Sammanfattning : I svenska skolans värdegrund nämns begreppet kulturarv som en del i att skapa en trygg identitet och som något viktigt för att förstå och leva sig in i andras villkor. Dessutom har Sverige genom kulturmiljölagen och internationella överenskommelser åtagit sig att värna om det gemensamma immateriella kulturarvet. LÄS MER

  2. 2. Sy ihop : Vilka skillnader uppstår när samma mönster sys upp i olika tyger?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Pauline Berglund; [2020]
    Nyckelord :Dräkthistoria; 1940-talsmode; mönsterändringar; klädsömnad; slöjd;

    Sammanfattning : När man syr efter mönster står det ofta angivet vilken typ av tyg som bör användas. Är man oerfaren i sömnad kan det vara svårt att veta varför just dessa tyger rekommenderas. Syr man i ett annat tyg än vad som föreslås av mönstertillverkaren kan det krävas mönsterändringar och anpassningar av sömnadsprocessen. LÄS MER

  3. 3. Lärares förhållningssätt till idéskapande i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Eva Eriksson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med uppsatsen har varit att skapa tydlighet om hur textilslöjdlärare i grundskolan förhåller sig till idéskapande i det inledande arbetet i textilslöjd. Syftet är också att synliggöra frågor kring förhållningssätt till idéskapande i textilslöjd för att jag som lärare ska få verktyg som gör att jag kan erbjuda goda förutsättningar för lärande. LÄS MER

  4. 4. Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande

    C-uppsats,

    Författare :Cecilia Hedin; Slöjd Social och kognitiv utveckling hos barn; [2011]
    Nyckelord :Slöjd; Matematik; Ämnesintegrering; Formellt bildn;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. LÄS MER

  5. 5. Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd

    C-uppsats,

    Författare :Marika Walegren; [2011]
    Nyckelord :Läromedel; slöjd; slöjdlärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka attityder slöjdlärare har till läromedel i slöjd. Min huvudfrågaär – Hur och varför använder lärare sig av läromedel i slöjd? Min metod har varit strukturerad intervju utförd viatelefon med tio slöjdlärare. LÄS MER