Sökning: "varför har vi natt och dag"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden varför har vi natt och dag.

  1. 1. Barns tankar och idéer om himlakropparnas rörelse : Vanliga astronomiska missförstånd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Johansson; [2014]
    Nyckelord :Astronomy education; astronomy misconceptions; seasons; day night; Celestial Motion in the Sun–Earth–Moon system; undervisning om rymden; astronomiska missförstånd; årstider; dag natt; omloppsbanor i sol–jord–månsystemet;

    Sammanfattning : Sammanfattning De flesta barn fängslas och visar intresse för temat rymden och finner vanligtvis att det är ett mycket intressant ämne. Fokusgruppen har varit elever i årskurs 4-6 och efter några större bortfall var det slutligen elever ifrån 8 klasser som deltog, totalt 94 elever. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar hos barn i förskoleklass om dag och natt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap; Ämnesavdelningen för naturvetenskap

    Författare :Maria Karlsson; [2009]
    Nyckelord :Barns uppfattningar; förskoleklass; naturvetenskap; uppkomst av dag och natt;

    Sammanfattning : Växlingen mellan dag och natt är något vi upplever ständigt. För att ta reda på vilka uppfattningar barn i förskoleklass hade om dag och natt och om dessa uppfattningar förändras något av att arbeta med begreppen har enskilda intervjuer genomförts i två omgångar. LÄS MER

  3. 3. Fenomenet Natt och Dag ­ en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andrea Widercrantz; Siva Altesjö; [2007]
    Nyckelord :Naturkunskap; undervisningssekvens; Natt och Dag;

    Sammanfattning : -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------SyfteSyftet med vår undersökning var att ta reda på i vilken mån det är möjligt att hos elever utveckla en förståelseom fenomenet Natt och Dag i år tre, genom att ta reda på vilka effekter en undervisningssekvens får hoseleverna. För att uppnå vårt syfte har vi utgått ifrån följande tre frågeställningar:Vilka vardagsföreställningar har elever i år tre om fenomenet Natt och Dag?Är det möjligt att utveckla en naturvetenskaplig förståelse för fenomenet Natt och Dag hos eleverna i år tre medhjälp av en undervisningssekvens?Vad har eleverna för kunskaper efter genomgången undervisningssekvens?MetodVi har utfört undersökningen med ett kvalitativt tillvägagångssätt genom att utföra en undervisningssekvens. LÄS MER