Sökning: "varför har vi natt och dag"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden varför har vi natt och dag.
1. Barns tankar och idéer om himlakropparnas rörelse : Vanliga astronomiska missförstånd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning De flesta barn fängslas och visar intresse för temat rymden och finner vanligtvis att det är ett mycket intressant ämne. Fokusgruppen har varit elever i årskurs 4-6 och efter några större bortfall var det slutligen elever ifrån 8 klasser som deltog, totalt 94 elever. LÄS MER
2. Uppfattningar hos barn i förskoleklass om dag och natt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap; Ämnesavdelningen för naturvetenskapSammanfattning : Växlingen mellan dag och natt är något vi upplever ständigt. För att ta reda på vilka uppfattningar barn i förskoleklass hade om dag och natt och om dessa uppfattningar förändras något av att arbeta med begreppen har enskilda intervjuer genomförts i två omgångar. LÄS MER
3. Fenomenet Natt och Dag en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------SyfteSyftet med vår undersökning var att ta reda på i vilken mån det är möjligt att hos elever utveckla en förståelseom fenomenet Natt och Dag i år tre, genom att ta reda på vilka effekter en undervisningssekvens får hoseleverna. För att uppnå vårt syfte har vi utgått ifrån följande tre frågeställningar:Vilka vardagsföreställningar har elever i år tre om fenomenet Natt och Dag?Är det möjligt att utveckla en naturvetenskaplig förståelse för fenomenet Natt och Dag hos eleverna i år tre medhjälp av en undervisningssekvens?Vad har eleverna för kunskaper efter genomgången undervisningssekvens?MetodVi har utfört undersökningen med ett kvalitativt tillvägagångssätt genom att utföra en undervisningssekvens. LÄS MER