Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar vid en etablering på en utländsk marknad : BAM AB:s etablering i Dubai

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marjem Asakali; Zozan Bamarni; [2022]
    Nyckelord :Internationalisering; franchise; kulturell distans; lokal anpassning och lokal standardisering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett svenskt företag vid namn BAM AB som använde sig av franchise som etableringsstrategi för att inta marknaden i Dubai. Studien undersöks utifrån en kartlagd referensram med noga utvald teori inom marknadsinträde, kulturellt och psykisk avstånd, franchise samt lokal standardisering och lokal anpassning. LÄS MER

  2. 2. Outdoorbranschen - den jordnära vägen till internationell verksamhet : En studie om internationella marknadsval

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Julia Arvnäs; Sofia Svensson; [2020]
    Nyckelord :International market selection; psychic distance; strategic decision-making; brand equity;

    Sammanfattning : Bakgrund Intresset för friluftsliv ökar markant inom Sverige. Det finns en enorm efterfrågan på svenska outdoorprodukter som är kända för sin kvalitet, design och funktionalitet -de har ett mycket gott rykte utomlands. Internationalisering blir en allt större del i outdoorföretagens verksamheter. LÄS MER

  3. 3. INTERNATIONALISERING AV SVENSKA SMÅ- OCH MEDELSTORA MJUKVARUFÖRETAG I KINA : Faktorer som påverkar internationaliseringen

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Aziz Hamidi; Emrullah Ucar; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Anledningen till varför företag vill internationalisera sig är många, det kan exempelvis vara av ekonomiska skäl eller att företaget behöver större marknad. Tidigare studier visar att i dagsläget sker internationaliseringsprocess i en snabbare takt jämfört med stegvis process som Uppsalamodellen beskriver. LÄS MER

  4. 4. En studie om lärdomar dragna av motgångar vid internationalisering : En undersökning baserat på små svenska läxhjälpsföretag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Nilofar Montazeri; Troska Sharifi; [2019]
    Nyckelord :Internationalization; internationalization process; strategy; market; Internationalisering; internationaliseringsprocess; strategi; marknad;

    Sammanfattning : Today, many companies are expanding rapidly from their existing geographical area and see internationalization as a necessity in order to continue to grow. On the other hand, there are different conditions that are imposed on companies in order for them to internationalize and are then considered to be international companies. LÄS MER

  5. 5. Kan man exportera den svenska mannen? : En kvalitativ studie om vilka utmaningar svenska herrkonfektionsbranschen upplever vid export via e-handel med fokus på små- till medelstora företag.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Adam Nilsson; Arvid Svensson; [2017]
    Nyckelord :E-commerce; Internationalization; Male clothing industry; Barriers; E-handel; Internationalisering; Konfektionsbranschen; Barriärer;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfråga Syftet är att undersöka vilka motiv mindre svenska e-handelsföretag inom herrkonfektion har vid internationalisering, hur de går tillväga och vilka handelshinder personer i ledningen anser försvårar internationaliseringen. 1. Hur internationaliserar sig mindre svenska e-handelsföretag inom herrkonfektion? 2. LÄS MER