Sökning: "varför läser vi svenska på gymnasiet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden varför läser vi svenska på gymnasiet.

  1. 1. Varför ska vi läsa geografi i gymnasiet? : Geografilärares syn på geografiämnet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Robin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :powerful knowledge; geografididaktik; gymnasiet; läraruppfattning; läroplan;

    Sammanfattning : Geografi är ett litet ämne i svenska skolor; i gymnasiet är det få elever som läser geografi och i grundskolan har det visats att lärarna ofta saknar högre utbildning inom ämnet och ser det som ett stödämne till övriga SO-ämnen. Det finns röster som vill höja ämnets status eftersom geografiska kunskaper anses viktigt för att förstå exempelvis klimatförändring. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vet ärligt talat inte varför vi har grammatik” : En studie om gymnasieelevers motivation till grammatikmomentet i svenskämnet på gymnasiet och till att utveckla sina grammatikkunskaper i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Jofalk; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; gymnasieskolan; motivation; self-determination theory; Svenska 2;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en större förståelse för hur elever som nu läser kursen Svenska 2 upplever sin motivation till att utveckla sina grammatikkunskaper i svenska och till grammatikmomentet i gymnasieskolans svenskämne gällande graden av motivation och bakomliggande faktorer. Denna studie baseras på både kvantitativa och kvalitativa metoder genom en digital enkät. LÄS MER

  3. 3. Varför läser vi skönlitteratur i skolan? : En studie om skönlitteraturens historiska och nutida legitimeringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Johansson; [2015]
    Nyckelord :Skönlitteratur; litteraturundervisning; receptionsteori;

    Sammanfattning : I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks hur skönlitteraturen används i svenskundervisningen, både ur ett historiskt perspektiv och enligt dagens forskning i klassrumspraktik. Den stora frågan är varför man läser skönlitteratur i skolan. LÄS MER

  4. 4. Läslustmetoden ­ något för skolan?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Charlotte Jonsson; Louise Walting; [2007]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läslustmetoden; Motivation;

    Sammanfattning : ABSTRACTVarför är det så få gymnasieungdomar, främst pojkar, på de praktiska gymnasieprogrammen som läser skönlittera-tur? Den frågan ställde vi oss efter att en av författarna till detta examensarbete gjort ett tappert försök att hålla enlektion i litteraturhistoria med en idrottsklass på gymnasiet under sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu). Efteren föreläsning som genomfördes som en teaterföreställning på samma författares sommarjobb, som handlade omatt väcka läslusten, bestämde vi oss för att pröva en av oss utvecklad "läslustmetod" under vfu:n under hösttermi-nen 006 (v. LÄS MER