Sökning: "varför man blir rasism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden varför man blir rasism.

  1. 1. Ytliga hjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Industridesign

    Författare :Karolina Olsson-Werme; [2013]
    Nyckelord :industridesign; hjälpmedel; nedsatt handfunktion; genus; skönhet; öppnare; tofs; noose; svala;

    Sammanfattning : Har du någonsin blivit trött på något i samhället? Alltså jag menar riktigt trött så man bara tänker vart är den här världen på väg egentligen, det kanske vore lika bra att bara skita i allt? Jag blir så trött ganska ofta. På till exempel fattigdom, hur vi behandlar djur, våldtäkter, krig, att vi skiter i vår jord som helt uppenbarligen håller på att gå sönder, rasism, trångsynthet och att jag som kvinna år 2013 fortfarande inte lever i samma verklighet som män i min omgivning. LÄS MER

  2. 2. Heder och Samvete-det svenska rättsystemets hantering av hedersmord

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Charlotte Westerberg; [2003]
    Nyckelord :Straffrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varje år mördas tusentals kvinnor och flickor världen över i hederns namn. Enligt FN:s särskilda rapportörer om utomrättsliga, summariska och godtyckliga avrättningar rör det sig om runt 5000 kvinnor per år som dödas av sina manliga släktingar för att återupprätta familjens heder. LÄS MER

  3. 3. Unga nazister i klassrummet : vad kan och bör lärare göra?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rickard Jansson; [2000]
    Nyckelord :Social sciences; Nazism; nynazism; rasism; främlingsfientlighet; Vit Makt; ungdomar; skola; lärare; orsaker; åtgärder; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Den dag då läraren upptäcker att det finns en eller flera elever i klassrummet som uttrycker sympatier för nazism ställs han/hon inför en rad frågor, däribland: Vad är nazism, varför blir somliga nazister och vad kan man göra åt nazismen? Detta arbete konfronterar dessa frågor utifrån ett individperspektiv, där elevens och lärarens verklighet sätts i centrum. Undersökningen bygger på en litteraturstudie samt fyra intervjuer med lärare som delvis har personliga erfarenheter av problemet. LÄS MER