Sökning: "varför matematik i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden varför matematik i förskolan.
1. Matematikundervisning i förskolan : en kvantitativ studie om spontan och planerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Matematik är inget vi människor kan komma undan och matematik är något som finns överallt i vår omgivning. Forskningsresultat har visat att majoriteten av barn som i senare ålder börjar skolan har bristande kunskaper i matematikens olika områden. LÄS MER
2. Varför behövs matematikundervisningen i förskolan? : En forskningsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning I forskningsöversikten presenteras resultat av vad aktuell forskning säger om vikten av en tidig matematikundervisning i förskolan. Matematiken tar idag en större plats i undervisningen på förskolan tack vare att läroplanen för förskolan (Lpfö 18, 2019) har reviderats flertalet gånger. LÄS MER
3. När tryggheten faller på plats : Förskollärares upplevelser kring yngre barns anknytning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Med vår studie vill vi söka ökad förståelse för hur förskollärare upplever och förhåller sig till barns trygga anknytning i förskolan. Varför vi har valt att fokusera på förskollärares upplevelser, är för att vi själv upplever att trygghet och anknytning inte tar lika mycket plats i Läroplanen för förskolan Lpfö18 (Skolverket 2018) som till exempel naturvetenskap, matematik, hållbar utveckling och andra ämne. LÄS MER
4. Matematik - det startar i förskolan : En kvalitativ studie om matematikundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare tolkar begreppet matematikundervisning i en förskolekontext med avseende på pedagogisk planering och genomförande. Denna utgångspunkt för undersökning ger möglighet att studera begreppet undervisning som inte finns i förskolans läroplan idag men kommer införas i nästa revidering. LÄS MER
5. Att arbeta med musik i förskolan : En enkät- och intervjustudie om musik som ett didaktiskt verktyg för lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Music is not mentioned to a large extent in the curriculum for Swedish preschools (National Agency, 2016). Preschool teachers don’t have any guidelines to relate to in their planning and implementation of music activities. This creates a complexity when working with music. LÄS MER