Sökning: "varför ska man ha idrott i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden varför ska man ha idrott i skolan.

  1. 1. Skola för samhället : Solvallaskolan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Agnes Ekbom Aldrin; [2018]
    Nyckelord :Förskola; skola; Solvalla; idrott; samhälle; verksamhet;

    Sammanfattning : Vi befinner oss i ett område bakom travbanan i Solvalla. Här finns planer för ett nytt bostadsområde och vårt kandidatarbete har handlat om att rita en skola på en utav bostadsområdets tomter. Tomten är vänd mot en gata i nordöst och ett skogsområde i sydväst. LÄS MER

  2. 2. Sveriges största Idrottsgymnasium – inte som en vanlig gymnasieskola : Om hur könsmönster och idrottstillhörighet påverkar val av studieprogram.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronnie Andersson; [2016]
    Nyckelord :Utbildningssociologi; gymnasieskolan; idrott; statistisk analys; gymnasievalet;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur kön och idrottstillhörighet påverkar valet av studieprogram på en gymnasieskola med tydlig idrottsprofil. Och samtidigt att se om skolan på något strukturellt sett också påverkas av detta val av idrottsinriktning. LÄS MER

  3. 3. "Det gäller ju att uppmuntra eleverna att titta över tröskeln” : En studie av den fysiska aktiviteten i idrott och hälsa på gymnasiesärskolan ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johan Bogren; Michaela Grinsfeldt; [2013]
    Nyckelord :idrottsundervisning; skolan; funktionsnedsättning; särskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att studera den fysiska aktiviteten i idrott och hälsa på gymnasiesärskolan ur ett sociokulturellt perspektiv samt analysera faktorer som kan hindra respektive främja fysisk aktivitet. Följande frågeställningar utgår studien ifrån: Hur uppfattar lärarna elevernas fysiska aktivitet? Vilken form av stöd och resurser använder lärarna för att främja elevernas fysiska aktivitet? Hur upplever lärarna elevernas sociala samspel?   Metod Studien utgår från sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer av lärare inom idrott och hälsa verksamma på gymnasiesärskolor i Mellansverige. LÄS MER

  4. 4. Dansundervisning i ämnet idrott och hälsa : en studie om elevers kunskap, attityder och inställning till dans i idrottsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hanna Alsén; [2012]
    Nyckelord :Dance; education; Physical education; students; school; Dans; undervisning; elever; idrott och hälsa; skolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka och analysera elevers kunskap och inställning till dans idrottsundervisningen. Frågeställningar: Vad har elever i åk 9 för erfarenhet från dansmomentet i idrottsundervisningen? Skiljer sig inställningen och attityden till dansmomentet mellan pojkar och flickor i åk 9? Vilka är elevers uppfattningar om dansens effekter? Vad kan eleverna om dans? Vad har elever i åk 9 för attityd till dans som fenomen? Metod: Totalt har åtta semistrukturerade intervjuer genomförts med elever, fyra flickor och fyra pojkar i åk 9. LÄS MER

  5. 5. Läroplanen som redskap : en studie om hur idrottslärare resonerar kring sitt arbete med läroplanen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Mikael Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :idrott och hälsa läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar med att koppla lektionsinnehåll till kursplanen med hjälp av följande frågeställningar: Hur kopplar lärarna sitt innehåll till styrdokumenten? Hur görs eleverna delaktiga och medvetna om syfte och mål? Hur uppfattar lärarna begrepp som idrott och hälsa? Hur ser de inre och yttre ramarna ut för idrott och hälsa på skolan? Valet av frågor grundar sig i de oklarheter som tycks råda om ämnets uppdrag och att det därmed också är oklart genom vad eller hur eleverna ska nå sina mål. Jag har med bakgrund av detta valt att använda mig av en kvalitativ metod där jag har intervjuat fyra lärare i idrott och hälsa. LÄS MER