Sökning: "varför skolkar eleverna"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden varför skolkar eleverna.
1. Därför skolkar jag från idrottslektionen : En kvalitativ studie om varför elever inte deltar i ämnet idrott och hälsa
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka varför elever väljer att skolka från idrottslektionerna. Studiens frågeställningar är: Vad är det som gör att elever inte vill delta på idrottsundervisningen? Vad hade motiverat dessa elever till att delta i undervisningen? Hur upplever eleverna sin undervisningsmiljö? Metod Studien har utförts med en kvalitativ ansats med intervjuer som datainsamlingsmetod för att få en beskrivande data. LÄS MER
2. Individen bakom ogiltig frånvaro. En studie om åtta elevers erfarenheter kring ogiltig frånvaro
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Bakgrund: Elever som inte deltar kontinuerligt i undervisningen riskerar att inte nå måluppfyllelse. Ett dilemma för oss som lärare har då varit hur man bemöter de behov som finns hos dessa elever som sällan eller aldrig är där. LÄS MER
3. Skolk på gymnasienivå - varför då? : En studie om skolk, orsak och verkan sett ur ett elevperspektiv.
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Linnéuniversitetet Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap Arbetets art: Examensarbete, 15 hp Lärarprogrammet Titel: Skolk på gymnasienivå – varför då? Författare: Annika Jörbrink-Svensson Handledare: Yvonne Berneke ABSTRAKT Skolverket (2009) har de senaste åren uppmärksammat den stora ogiltiga frånvaron i skolan. Efter att ha arbetat som lärare i snart femton år inom yrkesförberedande program på gymnasieskolan har jag märkt att tendensen av skolk bland eleverna har ökat. LÄS MER
4. ”Korridorsprogrammet” – en kvalitativ studie av skolk bland Angeredsgymnasiets elever
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Vårt syfte med den här studien är att undersöka varför gymnasieelever skolkar, och se hur man kan förstå detta utifrån de socialpsykologiska begreppen attityder, socialisation och roller. Studien är kvalitativ och omfattar tre fokusgrupper med sammanlagt 21 ungdomar som går på Angeredsgymnasiets estetiska program. LÄS MER
5. Att delta eller inte delta : exemplet idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen belyser skolk och dess existens i skolämnet idrott och hälsa. Skolk börjar och förekommer främst i grundskolans senare del. Det finns både för- och nackdelar med att träna, och skolan vill lära alla elever hur de ska skapa och/eller bibehålla en sund livsstil som främjar deras hälsa fysiskt och psykiskt. LÄS MER