Sökning: "varför spela fotboll"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden varför spela fotboll.
1. Fotbollsspelare som vill spela vidare : En kvalitativ studie om tränares inverkan på fotbollsspelande flickors vilja att spela vidare
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien undersöker hur fotbollsspelande flickors idrottande och vilja att fortsätt idrotta påverkas av tränare. - Vad betyder idrotten för fotbollsspelande flickor? - Vilket förhållningssätt önskar fotbollsspelande flickor att tränare ska ha för att få dem att fortsätta spela fotboll? - Hur ser fotbollsspelande flickor på att vara fysiskt aktiva i framtiden? Metod Studien har en kvalitativ ansats där intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER
2. Varför slutar tjejer med fotboll? : En intervjustudie utifrån tränares perspektiv på avhopp bland fotbollstjejer i de övre tonåren
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte Syftet med arbetet är att, utifrån ett tränarperspektiv, undersöka varför tjejer i de övre tonåren väljer att sluta med fotboll som föreningsidrott. Ytterligare ett syfte är att undersöka tränares syn på avhopp bland tjejer i de övre tonåren och hur man kan arbeta för att behålla tjejerna ännu längre inom fotbollsföreningarna. LÄS MER
3. Fotbollstränares anpassning av träning för NIUelever : En enkätundersökning om hur fotbollstränare i Dalarna anpassar träning för spelare som också går en NIUutbildning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och varför föreningstränare i fotboll verksamma i Dalarna anpassar träningsbelastningen för spelarna som går på NIU (nationell idrottsutbildning) fotboll i skolan samt om de skulle önska en större dialog med skolan gällande detta. Studiens teoretiska utgångspunkt är Kansanens didaktiska triangel som förklarar lärarens förhållande till relationen mellan undervisningens innehåll och eleven. LÄS MER
4. Varför spela och varför sluta? : En studie av fotbollsspelande i ungdomsåren och dess effekter på det mentala välbefinnandet, utifrån vuxna mäns tillbakablickande
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskapSammanfattning : Studiens huvudsyfte är att belysa innebörden av ett medlemskap i en fotbollsförening med fokus på aktivitetens betydelse för det mentala välbefinnandet. Empirin utgörs av intervjuer med vuxna män som är eller varit aktiva spelare. LÄS MER
5. ”Om inga tjejer håller på då ser man ju att man inte ska vara där” : en kvalitativ studie om ledares syn på flickfotboll
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur ledare och tränare ser på flickfotbollen i Österåker. Studiens frågeställningar är: Varför slutar flickor att spela fotboll? Hur ser tränare och ledare på vägledande policydokument och riktlinjer? Hur ser tränarna på ett jämställt föreningsliv? Metod Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie där vi genom att intervjua ledare i olika fotbollsföreningar i Österåker försöker få en bredare förståelse för flickors avhopp från föreningarna. LÄS MER