Sökning: "varför sponsra"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden varför sponsra.

  1. 1. Sponsring, en marknadsföringsstrategi som inte utvärderas? : En kvalitativ studie om sponsringsarbeten och effektmätning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Ax; Hercules Öhlander; [2023]
    Nyckelord :Marketing strategy; Sponsorship; Sports; Sponsorship collaborations; Sponsorship objectives; Sponsorship effect; Marknadsföringsstrategi; Sponsring; Idrott; Sponsringssamarbeten; Sponsringsmålsättningar; Sponsringseffek;

    Sammanfattning : Bakgrund: När idrotten kommersialiserades så blev markandsföringsverktyget sponsring en central strategi för att kommunicera med marknaden. Idag används strategin av företagen för att nå målsättningar som ligger utanför den dagliga verksamheten. De flesta företag har målsättningar med sponsring, även om målen skiljer sig åt. LÄS MER

  2. 2. Faktorer för sponsring av damidrott : En kvalitativ studie om LIF-Dam

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jacob Palmborg; Daniel Ljung; [2022]
    Nyckelord :Sponsorship; motivation; women’s sports; marketing; sponsorship decisions; Sponsring; motivation; damidrott; marknadsföring; sponsringsbeslut;

    Sammanfattning : Bakgrund: All professionell idrott är mer eller mindre beroende av sponsorer för att kunna bedriva en bra verksamhet. Problematiken ligger i att herridrotten får en betydligt större del av den totala sponsringssumman. Sponsring inom damidrott är ett relativt outforskat område. LÄS MER

  3. 3. Varför sponsrar företag damlag? : Är det marknadsföring, CSR eller båda?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Charlotta Mård; Lejla Salihu; [2018]
    Nyckelord :Sponsoring; Corporate Social Responsibility; Sakrelaterad marknadsföring; Genus; Samhällsengagemang;

    Sammanfattning : Frågeställningar Varför sponsrar företag damlag? Vilka kopplingar finns mellan företagens sponsringsstrategier och deras CSR- arbete? Syfte Studien ska undersöka varför företagen sponsrar damlag och om det finns någon koppling mellan företagens sponsringsstrategier och deras CSR-arbete. Metod Denna studie har en kvalitativ utgångspunkt, där vi har använt oss av semi-strukturerade intervjuer, vilket innebär att man ställer frågor till respondenter, men det handlar minst lika mycket om att omsorgsfullt lyssna på svaren som respondenten ger. LÄS MER

  4. 4. Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Catenacci; [2016]
    Nyckelord :Sponsring;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att utifrån Grönkvists (2000) sponsringsmotiv göra en kvantitativ fallstudie på Enskede IK:s sponsorer i Stockholm för säsongen 2016 för att identifiera de viktigaste motiven sponsorerna har för att sponsra Enskede IK sett ur ett företagsperspektiv. Följande frågeställningar syftar studien till att besvara;•Vilka motiv ses som viktigast för företagen när det handlar om att sponsra en icke-professionell fotbollsförening?•Hur ställer sig de identifierade motiven i relation till att sponsringens utveckling går från filantropi till avkastningskrav hos företagen?MetodStudien bygger på en enkätundersökning som har delats ut till samtliga sponsorer i Enskede IK under säsongen 2016. LÄS MER

  5. 5. Sponsring av Skid-VM i Falun : En studie av regionala sponsorers vilja att delta isponsornätverket Beyond Skiing

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :William Grenholm; [2015]
    Nyckelord :Sponsring; regional sponsring; sponsornätverk;

    Sammanfattning : Stora idrottsevenemang är till stor del beroende av de intäkter som kommer från sponsrandeföretag. Inför skid-VM i Falun 2015 startade organisationen Beyond Skiing Foundation ABett projekt i form av ett sponsornätverk. LÄS MER