Sökning: "varför utomhus"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden varför utomhus.

  1. 1. Utomhuspedagogik –en arbetsmetod i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Östberg; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskoleklass; didaktiskt perspektiv; enkätstudie;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur lärare uppfattar utomhuspedagogik som arbetsmetod i förskoleklass samt lärares didaktiska val i relation till utomhuspedagogik i förskoleklass. Det är en enkätstudie som främst utgår från kvantitativ metod med inslag av kvalitativ analys. Studien tar avstamp i didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Undervisning och utevistelse: En studie om förskollärares uppfattningar om vad som sker och varför.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Bodforss; Helena Hansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utevistelse;

    Sammanfattning : I både läroplanen för förskolan och i skollagen framskrivs att undervisning ska integreras i utbildningen. Hur, när och var detta ska ske är tolkningsbart. Vidare framgår det i Lpfö18 att barnen i verksamheten ska kunna skifta miljöer, så väl inomhus som utomhus. LÄS MER

  3. 3. Jämställd trygghet i det offentliga rummet : Hur trygghet upplevs i offentliga miljöer samt hur trygghet behandlas i kommunal stadsplanering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Amanda Kireeva Hasan; [2023]
    Nyckelord :gender equality; gender perspective; urban planning; security; public space; social sustainability; jämställdhet; genusperspektiv; stadsplanering; trygghet; offentliga rummet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Jämställdhet och trygghet är begrepp som utgör en del av de sociala hållbarhetsmålen och förväntas därmed integreras i stadsutvecklingsarbetet. Det offentliga rummet är till för alla där rummet bidrar till en känsla av delaktighet och samhörighet, men stämmer det? Statistik tyder på att det är betydligt fler kvinnor än män som känner sig otrygga utomhus, den upplevda oron och rädslan kan i vissa fall begränsa kvinnor från att befinna sig ute i det offentliga. LÄS MER

  4. 4. "Varför går jag inte ut oftare? Det kan man ju fråga sig". : Lärares perspektiv på utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena år F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Diana Kats; Josefine Varg; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; lärare; växelverkan mellan teori och praktik; praktiska erfarenheter; upplevelse; naturorienterande ämnena; F-3;

    Sammanfattning : Utomhusundervisning för med sig en mängd positiva aspekter för elever, framförallt vikten av att få uppleva i en autentisk miljö. Forskning visar att trots fördelar, undviker lärare att förlägga undervisning utomhus på grund av tid, avsaknad av ämneskunskaper, resurser samt säkerhetsrisken. LÄS MER

  5. 5. Gestaltningsförslag av Humlets seniorboende för att främja social samvaro utomhus

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Elsa Gårdmark Östh; [2023]
    Nyckelord :miljöpsykologi; hälsoträdgård; seniorboende; 65 ; social samvaro; utomhusmiljö; gestaltning;

    Sammanfattning : Ensamhet är ett utbrett problem bland målgruppen äldre och det psykiska måendet blev generellt sett sämre under covid- 19 pandemin. Många äldre blev tvungna till social isolering eftersom de tillhörde en riskgrupp. LÄS MER