Sökning: "varför varför är det viktigt att lyssna"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden varför varför är det viktigt att lyssna.
1. “VI BRÅKAR FORTFARANDE... JAG VILL BARA LYSSNA OM VI ÄR BÄSTA KOMPISAR” : En kvalitativ studie om förskollärare och barns beskrivning av konflikter och konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Att ha en god social kompetens är något som är viktigt för att skapa och upprätthålla relationer samt för att kunna hantera olika situationer och eventuella konflikter som uppstår i mötet med andra människor. Social kompetens är också något som ingår i förskolans uppdrag och som är beskrivet i läroplanen för förskolan. LÄS MER
2. ”Utan mina nära och kära hade jag inte varit här idag” : En kvalitativ studie om sociala relationer vid psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Psykisk ohälsa är i dagsläget otroligt vanligt där det ökar i alla åldrar. Sociala relationer har visats vara en nyckel för majoriteten för att motverka detta problem. I takt med att samhället blivit både mer avancerat och krävande rent mentalt så har detta gjort att den psykiska ohälsan också blivit mer utsträckt. LÄS MER
3. Vilka förväntningar finns på specialpedagogens uppdrag i en grundsärskola?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om specialpedagogens uppdrag och roll i en grundsärskola. Med ett fenomenologiskt ramverk tar vi oss an materialet i studien för att finna essensen i personalens uppfattningar för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER
4. Att lyssna till ett barn : En forskningsöversikt omsynliggörandet av flickor med ADHD
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Flickor har under lång tid varit marginaliserade inom forskningen kring den neuropsykiatriskafunktionsnedsättningen och tillika diagnosen ADHD vilket lett till att det vi idag vet om diagnosen oftaär könsspecifikt för pojkar. Då ADHD-symptomen hos flickor och pojkar ofta tar sig olika uttryck blirflickornas problematik svårare att identifiera. LÄS MER
5. Att leda i kris - En fenomenologisk studie om krisledarskap i organisationer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Världen och samhället på alla nivåer har i samband med Covid-19 ställts inför en kris. I organisationer bär ledarna i samband med en kris ansvaret för krishantering. Denna uppsats analyserar ledares upplevelse av att leda i kris inom organisationer samt ger förslag för hur krisledarskap kan förbättras. LÄS MER