Sökning: "variation theory"

Visar resultat 1 - 5 av 763 uppsatser innehållade orden variation theory.

  1. 1. The Autistic Human-container and its Contents : A Multi-lingual Critical Discourse Analysis of Autism Info Materials

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Linn Lockert; [2024]
    Nyckelord :Autism; Autism Representation; Conceptual Metaphor Theory; Critical Discourse Analysis;

    Sammanfattning : This thesis examines written autism info materials from web searches and autism expertrecommendations across Germany, Sweden, and the US. Making use of Conceptual MetaphorTheory and Critical Discourse Analysis, the different materials were analyzed with the help of codeschemes by marking down conceptual metaphors and other ideological words. LÄS MER

  2. 2. Religiös inkludering i idrottsföreningar – en dokumentanalys : En innehållsanalys av religiösa aspekter i idrottsföreningars policydokument med teori om levd religion

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Gustav Bäckstrand; [2024]
    Nyckelord :Content analysis; Lived religion; Policy document; Religious inclusion.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the Swedish Sports Confederation and local sports clubs in Sweden address religious aspects in their policy documents in the context of religious inclusion. This paper highlights whether, and if so, which religious aspects are included and how they are taken into account. LÄS MER

  3. 3. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  4. 4. Svenska företags gömda bildspråk : En studie om representation och gestaltning mellan könen på svenska företags ”om oss”-sidor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linnéa Mellbin; Engström Annie; [2024]
    Nyckelord :Framing theory; representation theory; gender theory; gender stereotypes; Roland Barthes mythologies; mixed methods; content analysis; webpages; Swedish corporations;

    Sammanfattning : Women are generally underrepresented in media and have historically been degraded to stereotypical roles in media content. Sweden is a country that has actively worked with equality between the genders since the 1970s. The country's progress in equality piqued the scientists interest in the extent of gender stereotypes in Swedish media content. LÄS MER

  5. 5. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER