Sökning: "variationsteori bråk"
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden variationsteori bråk.
11. Bråk i mellanstadiet : - hur lärare och läromedel presenterar bråkbegreppet utifrån delar och helhet i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Bråktal visar sig i fler aundersökningar vara ett av de mest problematiska områden för elever att lära. Flera forskare menar att detta beror på att bråktal inte är lika vanligt förekommande i vardagssituationer längre. LÄS MER
12. Introduktion av bråk : En learning study i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga årskurs fyra elevers bråkkunskaper och utforma lektioner som på bästa möjliga sätt bidrar till elevernas lärande. Vi har valt att använda oss av en learning study. I metoden kartläggs elevernas förkunskaper och kritiska aspekter identifieras. LÄS MER
13. Kontrastera mera! : - En learning study om hur lärare kan skapa förutsättningar för eleverna att lära sig bråk.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Vi har i en tidigare kurs genomfört en uppgift innehållande bråk, då vi upptäckte att elever hade svårt att lära sig framförallt sammansatta bråk. Vi blev intresserade av att ta reda på hur man skapar förutsättningar för att eleverna ska lära sig bråk, vilket är denna studies syfte. LÄS MER
14. Bråk och proportion - En jämförelsestudie mellan svenska och japanska läroböcker
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I detta arbete granskas och jämförs svenska och japanska läroböcker genom hela grundskolan med avseende på bråk- och proportionsbegrepp. Syftet är att skapa insikter om vilka skillnader det finns mellan läroböckerna som är viktiga för elevers möjligheter att bättre förstå dessa begrepp, och att ge förslag till förbättrad begreppsbildning i matematikundervisningen. LÄS MER
15. Att lära och undervisa om bråk med olika nämnare : En Learning Study i årskurs 4, 6 och 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka undervisning och lärande av lärandeobjektet, bråk med olika nämnare, i årskurs 4, årskurs 6 och årskurs 9. Då specifikt jämförelsen av bråk med olika nämnare och addition med hjälp av gemensam nämnare. Studien avser att söka vad som är kritiskt för att kunna lära sig detta. LÄS MER