Sökning: "variationsteori bråk"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden variationsteori bråk.

  1. 11. Bråk i mellanstadiet : - hur lärare och läromedel presenterar bråkbegreppet utifrån delar och helhet i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lars Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Bråk; del av helhet; helhet; undervisning; variationsteori;

    Sammanfattning : Bråktal visar sig i fler aundersökningar vara ett av de mest problematiska områden för elever att lära. Flera forskare menar att detta beror på att bråktal inte är lika vanligt förekommande i vardagssituationer längre. LÄS MER

  2. 12. Introduktion av bråk : En learning study i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Martin Vikman; Samuel Asphage; [2016]
    Nyckelord :Bråk; learning study; lärandeobjekt; multipla representationer; transformationer; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga årskurs fyra elevers bråkkunskaper och utforma lektioner som på bästa möjliga sätt bidrar till elevernas lärande. Vi har valt att använda oss av en learning study. I metoden kartläggs elevernas förkunskaper och kritiska aspekter identifieras. LÄS MER

  3. 13. Kontrastera mera! : - En learning study om hur lärare kan skapa förutsättningar för eleverna att lära sig bråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jenny Dahlgren; Anna Johansson; Malin Magnehed; [2010]
    Nyckelord :Fractions; The theory of variation; Learning study; Critical features; Bråk; Variationsteori; Learning study; Kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Vi har i en tidigare kurs genomfört en uppgift innehållande bråk, då vi upptäckte att elever hade svårt att lära sig framförallt sammansatta bråk. Vi blev intresserade av att ta reda på hur man skapar förutsättningar för att eleverna ska lära sig bråk, vilket är denna studies syfte. LÄS MER

  4. 14. Bråk och proportion - En jämförelsestudie mellan svenska och japanska läroböcker

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tomoko Helmertz; [2010]
    Nyckelord :begreppsbildning; bråk; Japan; jämförelsestudie; läroböcker; matematikundervisning; proportion; rationella tal; representationer; variationsteori;

    Sammanfattning : I detta arbete granskas och jämförs svenska och japanska läroböcker genom hela grundskolan med avseende på bråk- och proportionsbegrepp. Syftet är att skapa insikter om vilka skillnader det finns mellan läroböckerna som är viktiga för elevers möjligheter att bättre förstå dessa begrepp, och att ge förslag till förbättrad begreppsbildning i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 15. Att lära och undervisa om bråk med olika nämnare : En Learning Study i årskurs 4, 6 och 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Susanne Partanen; Simone Lindström; [2010]
    Nyckelord :fractions; different denominators; teaching; theory of variation; learning study; critical aspects; object of learning; bråk; olika nämnare; undervisning; variationsteori; learning study; kritiska aspekter; åldersintegrerad; lärandeobjekt; matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka undervisning och lärande av lärandeobjektet, bråk med olika nämnare, i årskurs 4, årskurs 6 och årskurs 9. Då specifikt jämförelsen av bråk med olika nämnare och addition med hjälp av gemensam nämnare. Studien avser att söka vad som är kritiskt för att kunna lära sig detta. LÄS MER