Sökning: "variationsteori learning study"

Visar resultat 6 - 10 av 77 uppsatser innehållade orden variationsteori learning study.

  1. 6. ”HUR SKA JAG HANDSKAS MED DEN ELEVEN JAG HAR IDAG?” En fenomenografisk intervjustudie om elevassistenters och specialpedagogers uppfattningar om handledning för elevassistenter

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; [2022-11-30]
    Nyckelord :handledning; elevassistent; specialpedagog; elever i behov av särskilt stöd; Det kommunikationsstödjande klassrummet; observationsverktyg; fenomenografi; variationsteori;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the present study was to investigate how special educators and student assistants perceive supervision for student assistants and what they think about potentially using part 3 "Interactions" in the research-based observation tool "Communication Supporting Classrooms" in supervision. This was done by using a phenomenographic approach. LÄS MER

  2. 7. Är det sant? : En variationsteoretisk studie av yngre elevers förståelse för det naturvetenskapliga arbetssättet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Bogdan Nogol; [2022]
    Nyckelord :det naturvetenskapliga arbetssättet; learning study; undervisning i NO i F-3; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att generera kunskap om hur elever kan förstå skillnaden mellan naturvetenskapliga och andra sätt att förstå omvärlden. För att kunna undersöka detta genomförde jag en lektionsserie i en årskurs 3. Undervisningen baserades på variationsteorin och på det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 8. Elever i mellanstadiets svårigheter i algebra : Variationens påverkan på elevers utveckling inom algebraiska ekvationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nathalie Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Algebra; variabel; ekvation; variationsteori; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie granskar algebraiska ekvationer i årskurs 6. Dessutom undersöks hur en variation kan påverka elevernas framgångar i algebra utifrån variationsteorin. Studien har inspirerats av en Learning study. Studiens syfte är att kartlägga elever i årskurs 6 svårigheter inom algebraiska ekvationer genom en deltagande observation. LÄS MER

  4. 9. Kritiska aspekter vid lärandet av decimala talsystemet : En läromedelsanalys i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Thorstina Sigurdardottir; [2022]
    Nyckelord :Decimal number system; mathematics; place value; variation theory; workbooks; Decimala talsystemet; platsvärde; matematik; läromedel; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla ett ramverk för analys av variationsmönster som förekommer inom decimala talsystemet i matematikläromedel, för att därefter gå över till att använda detta ramverk för analys av hur tre vanligt förekommande läromedel i Sverige behandlar det decimala talsystemet i årskurs 3. Studien utgår därmed från följande frågeställning: Hur kan kritiska aspekter inom området decimala talsystemet, som framkommer i tidigare forskning, användas för läromedelsanalys? På vilka sätt behandlar det tre utvalda läromedlen för årskurs 3 de kritiska aspekterna i det decimala talsystemet? Studiens fokus är det matematiska innehåll som eleven möter i läroboken vid inlärning av det decimala talsystemet och den variation som finns i de kritiska aspekterna som forskningen visar på. LÄS MER

  5. 10. Kan en föreläsning om referathantering göra skillnad? : En learning study om att utveckla språkverkstadsundervisning om att referera i högre utbildning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Hellman; [2022]
    Nyckelord :referencing; plagiarism; writing centre; learning study; referathantering; plagiering; akademiskt skrivande; språkverkstäder; learning study; variationsteori;

    Sammanfattning : I denna studie ges ett didaktiskt bidrag med fokus på att öka kunskapen om hur ett föreläsningsinnehåll om att referera som allmänakademisk färdighet kan behandlas i ett enstaka undervisningstillfälle. Med variationsteorin som teoretisk utgångspunkt och med learning study som metod undersöks studenters sätt att referera före och efter en föreläsning. LÄS MER