Sökning: "variationsteori marton"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden variationsteori marton.

  1. 1. Elevers upplevelser av ett tillämpat formativt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Fredriksson; Patrik Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :fenomenografi; formativ bedömning; formativt verktyg; hint-kort; uppgiftens upplägg; variationsteori;

    Sammanfattning : Ett formativt arbetssätt framhålls som produktivt för elevers lärande (Balan, 2012). Samtidigt beskriver Jönsson (2008) att verksamma lärare har svårt att ta sig an arbetssättet då det är omfattande och tidskrävande. LÄS MER

  2. 2. Elevers lärande av positionssystemet En studie av undervisning i årskurs 3-4

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helle Kjaer Jerndal; [2015-11-28]
    Nyckelord :Matematik; positionssystemet; specialundervisning; variationsteori; learning study; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Bakgrund och Syfte: I ett pressmeddelande våren 2014 meddelade Skolverket om svenska elevers låga resultat i matematik. Det finns flera anledningar till elevernas låga resultat. Förståelsen för positionssystemets uppbyggnad är en grundläggande kunskap som eleverna behöver utveckla. LÄS MER

  3. 3. Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lagerlöf; [2011-04-14]
    Nyckelord :utvecklingspedagogik; förskola; inkludering; lyssningscentrerat musiklärande; explorativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har studien ett andra övergripande syfte, en metafråga: hur kan vi skapa pedagogiska situationer som ger oss tillgång till barns lyssnande på musik? Mer specifikt fokuserar studien på följande frågor: Hur svarar barnen på den pedagogiska utmaningen att redogöra för vad de hör när de lyssnar på musik? Hur kan pedagogiska situationer utformas så att forskare och även lärare får tillgång till barns lyssnande? Hur ter sig de pedagogiska praktiker som utvecklas härför i termer av inkludering och exkludering? Teori: Studien utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet (Pramling Samuelsson & Asplund Carlsson, 2003). LÄS MER

  4. 4. Hur kan learning study utveckla lärarens undervisning? : En studie om hur några lärare arbetar med learning study i sin undervisning

    M1-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Rebecca Hallin; [2011]
    Nyckelord :Fenomenografi; learning study; lärande; undervisning; variationsteori.;

    Sammanfattning : Arbetet är en studie kring hur några lärare i årskurs 4 arbetar med learning study. Flera studier påvisar att teorier och forskning om lärande och undervisning endast når fram till lärarna i begränsad utsträckning. LÄS MER