Sökning: "variationsteori och taluppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden variationsteori och taluppfattning.

  1. 1. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emelie Hallenberg; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; variationsteori; representationer; synliggörande; årskurs 1;

    Sammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. “Det är svårt när det inte ser ut som vanligt” : En empirisk studie om kritiska aspekter av tallinjen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; tallinje; kritiska aspekter; variation; variationsmönster; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : God taluppfattning är grunden i all matematik och kunskap om tal är en vanligdel i definitionen om taluppfattning. Tallinjen kan användas som hjälpmedel föratt utveckla elevers taluppfattning. För att kunna utveckla undervisningen kringtallinjen behöver läraren veta vilka kritiska aspekter som hör ihop med detmatematiska området. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla undervisning om tals del-helhetsrelationer : En variationsteoretisk studie i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; taluppfattning; learning study; variationsteori; kritiska aspekter; uppdelning av tal;

    Sammanfattning : Inom matematik är det många elever som möter svårigheter. Något jag fastnade vid var att många elever har svårigheter med additioner som innehåller en tiotalsövergång. Studien har inspirerats av fenomenografin och grundar sig på en learning study där två lektioner planerades och genomfördes med elever i årskurs 1. LÄS MER

  4. 4. Laborativa aktiviteter : En analys av läromedel i matematik för årskurs fyra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Louise de Jongh; [2020]
    Nyckelord :Laboratory activities; teaching materials; sociocultural perspective; theory of variation; grade four; Laborativa aktiviteter; läromedel; sociokulturellt perspektiv; variationsteori; årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om, i vilken utsträckning läromedel i matematik föreslår laborativa aktiviteter. Forskning visar att det är gynnsamt för elever att arbeta laborativt. Metoden som valdes är en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. Att möjliggöra lärandet av addition och subtraktion utifrån tals del- helhetsrelationer : En variationsteoretisk analys av läromedel i matematik för årskurs ett

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Helén Jakobsson; Malin Eklånge; [2020]
    Nyckelord :Representations of numbers; number triples; identify number triples; number sense; additive relations; part-whole relation; part.whole relations of numbers; cardinal aspects of number; additive part-whole relations; addition and substraction with part-whole relations; mathematics textbooks analysis; Representationer av tal; talfamiljer; identifiera talfamiljer; taluppfattning; tals del-helhetsrelation; kommutativa lagen; inversa förhållandet; addition; subtraktion; addition och subtraktion utifrån tals del-helhetsrelationer; läromedelsanalys matematik;

    Sammanfattning : Den vanligaste arbetsformen i matematikundervisningen är att använda sig av ett läromedel. Därav vårt syfte med denna studie, som är att analysera hur tals del-helhetsrelation behandlas i den inledande undervisningen av addition och subtraktion i de tre vanligaste förekommande läromedlen i Sverige. LÄS MER