Sökning: "varierad läsning"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden varierad läsning.

  1. 16. Lässtrategier på lektion.se : En studie av förekomster.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kornelia Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Lektion.se; svenska; läsförståelse; lässtrategi; förekomst;

    Sammanfattning : Med sina 260 000 medlemmar är den öppna pedagogiska resursen lektion.se en databas som många lärare använder. Databasen är till för att dela undervisningsförslag, vilka dagligen laddas upp och ner ogranskat. I denna studie granskas lektionsförslag angående förekomsten av lässtrategier. LÄS MER

  2. 17. Att ge elever i avkodningssvårigheter förutsättningar att bli goda läsare : En kvalitativ studie om lärares arbete i den tidiga läsundervisningen för elever i avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Isabella Ågren; Jennifer Petkovic; [2017]
    Nyckelord :Lärare; läsning; läsundervisning; avkodningssvårigheter; bedömning; en till en undervisning; varierad undervisning; motivation; intresse; självförtroende; kollegialt samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom intervjuer bidra med ökad kunskap om hur lärare i praktiken identifierar och arbetar med elever i eller som ligger i riskzonen för att senare hamna i avkodningssvårigheter. De frågeställningar som denna studie utgår ifrån är: Vilka varningssignaler uppger lärare är kännetecknande för avkodningssvårigheter och hur identifierar lärare dessa varningssignaler? samt Hur uppger lärare att de i den dagliga läsundervisningen arbetar med elever i avkodningssvårigheter? För att kunna besvara dessa frågeställningar har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Vi hoppar över helvetesgapet och vi skyddar oss mot vildvittrorna : En kvalitativ studie om verksamma lärares aktiva arbete med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Isabella Gillberg; [2017]
    Nyckelord :read-aloud; reading and writing development; read-aloud tools; motivation to read; högläsning; pedagogiskt verktyg; läs- och skrivutveckling; läslust;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare ser på användning av högläsning som pedagogiskt redskap för att utveckla elevers läs- och skrivförmåga. I studien har fyra lärare som arbetar i årskurserna F-2 intervjuats kring högläsning som pedagogiskt redskap. LÄS MER

  4. 19. Applikation = Motivation? En kvalitativ studie om huruvida mobilapplikationen Läs upp kan användas för att skapa läsmotivation hos barn i årskurs två till fem

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sandra Andersson; [2017]
    Nyckelord :Mobilapplikation; App; Läs upp; Barn; Läsning; Motivation; Inre motivation; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ämnet läsmotivation i en medieteknologisk kontext. Syftet är att bidra till kunskap kring huruvida mobilapplikationen Läs upp kan, eller inte kan, användas för att motivera barn i årskurs två till fem att läsa. LÄS MER

  5. 20. Läsning i särskolan - ur ett elevperspektiv

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Läsning; Stimulated recall; Svenskundervisning; Särskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Nina Andersson (2014) Läsning i särskolan – ur ett elevperspektiv.Speciallärarprogrammet 90hp, Skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö HögskolaProblemområde: Undervisningen i särskolan har fått kritik för att det är för mycket fokus på omsorg istället för kunskap. LÄS MER