Sökning: "varierade texttyper"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden varierade texttyper.

  1. 1. "En djup mening i en kortare text" : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och uppfattningar av förekomseten och arbetet med poetiska texter i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Josefsson; [2022]
    Nyckelord :poesi; poesiundervisning; lyrik; dikt; lärares inställning; årskurs F-3; lärarens roll;

    Sammanfattning : Poetiska texter ingår som en av texttyperna elever i årskurs F-3 ska få möta i undervisningen enligt läroplanens centrala innehåll för ämnet svenska. Det finns forskning som visar att poesi ofta möter motstånd och sällan görs till en naturlig del av undervisningen, men även forskning som visar på fördelaktiga arbetssätt för att komma till rätta med undervisning i poesi. LÄS MER

  2. 2. "Är vi blattar eller svenskar?" : En analys av identitetsskapande i svensk hiphop och noveller samt användandet av dessa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Lorentz Janestam; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråks litteraturundervisning; hiphop; varierade texttyper; kodväxling; identitet; etnicitet; utanförskap; elevers erfarenheter i undervisningen.;

    Sammanfattning : Många elever med utomsvensk bakgrund känner idag att deras erfarenheter inte får tillräckligt stor uppmärksamhet i skolans undervisning. Många av dessa elever läser svenska som andraspråk, vilket gör att detta är relevant att reflektera över som lärare i svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Skrivundervisning : För elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Helena Lydahl; Lotta Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Skrivundervisning; skrivsvårigheter; specialundervisning; speciallärare; skrivutveckling; arbetssätt; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa skrivundervisningen för elever i behov av särskilt stöd. Samhället idag ställer krav på människors skrivkunnighet och konsekvensen blir följaktligen att undervisningen i skolan bör hålla en god kvalité. LÄS MER