Sökning: "varumärke bolag"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden varumärke bolag.

  1. 21. Interndebitering av immateriella tillgångar med fokus på mjukvara och varumärke : En fallstudie av ett spelföretag

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Ajna Dzanic; Mikael Enlund; Lina Dryselius; [2012]
    Nyckelord :Immateriella tillgånar; internprissättning; mjukvara; interndebitering;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om internprissättning av immateriella tillgångar/rättigheter, med fokus på mjukvara och varumärke. En fallstudie gjordes i ett spelbolag som visade att det är svårt att hitta en internprissättning metod som återspeglar en rättvis fördelning av intäkter mellan företagets olika bolag. LÄS MER

  2. 22. Varumärkesutvidgning : En viktig komponent i företagens affärsutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Li Lindsjö; Amanda Hamberg; Lisa Nilsson; [2012]
    Nyckelord :territorium; brand extension; brands; growth; core value; territory; varumärkesutvidgning; varumärke; tillväxt; kärnvärde;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att analysera och beskriva hur ett företag kan arbeta med varumärkesutvidgning samt identifiera framgångsfaktorer, motgångar och bakomliggande orsaker som kan förekomma vid en varumärkesutvidgning.Metod: Vår studie utgår främst från den kvalitativa metoden. LÄS MER

  3. 23. Svenska börsnoterade bolags utlämning av miljöredovisning

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Elias Haraldsson; Sandra Östlund; [2011]
    Nyckelord :Miljöredovisning; Global Reporting Initiative; Intressent teori; 4N-typologi; CSR;

    Sammanfattning : Idag är socialt ansvarstagande inte längre en isolerad företeelse utan något som genomsyrar det dagliga arbetet. För företagen handlar det förutom att upprätthålla sitt varumärke och ett gott rykte också om att kontrollera risker och på så sätt skapa förutsättningar för bättre lönsamhet. LÄS MER

  4. 24. Fallstudie av SJ:s krishantering och varumärkesuppbyggnad

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Serin Marangoz; Madeleine Olsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Titel: Fallstudie av SJ:s krishantering och varumärkesuppbyggnad   Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi   Författare: Madeleine Olsson och Serin Marangoz   Handledare: Jonas Kågström   Datum: Maj 2010   Syfte: Syftet med vår uppsats är att öka förståelsen för hur en kris påverkar företagets varumärke samt jämföra huruvida SJ:s krishantering stämmer överens med teorin. SJ:s kriser har resulterat i att konkurrensen blir större och att de tappar allt för många kunder som numera väljer andra bolag eller andra transportmedel. LÄS MER

  5. 25. Östersjörederiernas marknadsföringsstrategier : en studie om Tallink Silja AB, Viking Line AB och Birka Cruises AB

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Patrik Holm; Anastassia Klein; [2011]
    Nyckelord :Image; Branding; Cruises; Marketing Strategy; Gap analysis; Customer relations; Relationship marketing 30R; Three levels of product; 1:1 marketing; Customer segmentation; CRM; Viking Line; Tallink Silja AB; Birka Cruises AB; Image; Branding; Kryssning; Marknadsstrategi; Gap analys; Kundrelationer; Relationsmarknadsföringens 30R; Produktens tre nivåer; 1:1 marketing; Kundsegmentering; CRM; Viking Line AB; Tallink Silja AB; Birka Cruises AB;

    Sammanfattning : Turismaktiviteter till havs har kommit att få ett ökat intresse de senaste åren, där människor har upptäckt fördelen med kryssningsfärjor som transportmedel. De erbjuder ett varierat utbud av aktiviteter och upplevelser ombord, som både privat- och affärsresenärer kan ta del av. LÄS MER