Sökning: "varumärke doft"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden varumärke doft.

  1. 1. Dofter som varumärken : – i ljuset av avskaffandet av kravet på grafisk återgivning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Mark Lifvergren; [2017]
    Nyckelord :Varumärken; dofter; grafisk återgivning;

    Sammanfattning : I över 20 år har grafisk återgivning varit ett av de grundläggande kraven för att kunna registrera ett tecken som varumärke i svensk rätt. Kravet avskaffades dock i samband med ikraftträdandet av direktiv 2015/2436, i vilket det har ersatts med ett krav på att återgivningen istället ska vara klar och tydlig. LÄS MER

  2. 2. Okonventionella varumärken : Ett decennium senare

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Persson; Jessica Lindstedt; [2017]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; varumärkesrätt; immaterialrätt;

    Sammanfattning : Abstract Trademarks represent an important feature for manufacturers and are widely used to individualize the company's products and services and distinguish themselves from their competitors. Due to the technological development that has taken place in today's society, many manufacturers choose to present their brands in new ways and through different digital channels that have not been used in the past. LÄS MER

  3. 3. Varumärkets väg in i framtiden : - Hur påverkas okonventionella varumärken av kommissionens förslag?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sebastian Bierfeldt Liptak; [2014]
    Nyckelord :immaterialrätt; okonventionella varumärken; amerikansk rätt;

    Sammanfattning : Utformningen av varumärken har traditionellt sätt bestått av ett ord, en figur eller en kombination av de två. Idag finns istället en ökad förfrågan från företagens marknadsföringsavdelningar att arbeta med mer okonventionella varumärken såsom hologram, doft, ljud och liknande kännetecken som påverkar sinnena hos konsumenterna. LÄS MER

  4. 4. Hur smakar varumärket? : En kvalitativ studie om hur livsmedelsbranschen använder sinnet smak i marknadsföringen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Anna Hansson; Sara Hedman; [2012]
    Nyckelord :Varumärken; Sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : Det finns många varumärken, inte minst i livsmedelsbranschen vilket leder till att marknadsföring blir en viktig del för företag för att nå sina konsumenter. Det är lätt att marknadsföring tappar sin effektivitet och nya sätt att kommunicera blir intressant. LÄS MER

  5. 5. Att skapa en multisensorisk sinnesupplevelse : En marknadsföringsstrategi för detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Anna Eriksson; Caroline Nilsson; [2010]
    Nyckelord :sensory marketing; multisensory brand experience; interior design; multisensory strategy; brand; emotional experience; interactive multisensory experience; sinnesmarknadsföring; ultimat sinnesupplevelse; heminredning; multisensorisk strategi; varumärke; emotionell upplevelse; interaktiv multisensorisk sinnesupplevelse;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera och diskutera varför och på vilka sätt ett detaljhandelsföretag bör erbjuda kunden en multisensorisk varumärkesupplevelse. Uppsatsen kommer att ge företag ökad förståelse för Sinnesmarknadsföring och vad det får för konsekvenser vid utformandet av servicelandskapet. LÄS MER