Sökning: "varumärke franchise"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden varumärke franchise.

  1. 1. Internt varumärkesarbete : En kvalitativ studie av ledningens varumärkesarbete i ett franchisebolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Sophie Eliasson; Nellie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Corporate brand; internal brand; internal branding; franchise; Företagsvarumärke; internt varumärke; internt varumärkesarbete; franchise;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att bygga ett starkt varumärke krävs det att det interna varumärket genomsyrar hela organisationen. För att lyckas med detta måste företagen arbeta med sitt interna varumärke vilket innebär att de skall behandla sina medarbetare som sina interna kunder. LÄS MER

  2. 2. Ansvar och frihet : en undersökning av att förvalta upphovsrätt och varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Johan Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Upphovsrätt; Varumärke; Franchise; Tove Jansson; Astrid Lindgren; Trademark; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Responsibility and freedom : a study in managing copyright and trademark Avsikten med uppsatsen har varit att undersöka sambandet mellan författare och varumärke. Utifrån Moomin Characters Oy och Saltkråkan AB, vilka förvaltar Tove Janssons respektive Astrid Lindgrens rättigheter, har arbetet identifierat verksamheternas varumärken och mål. LÄS MER

  3. 3. När franchisegivaren mött franchisetagaren : Början på en invecklad relation? - En studie av relationsproblematik i en interorganisatorisk

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jessica Liljestrand Hellström; Elisabeth Nielsen; [2017]
    Nyckelord :Interorganizational relationships; relationship problems; franchising; franchise failures; management control; Interorganisatoriska relationer; relationsproblematik; franchising; franchisemisslyckande; ekonomisk styrning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Franchising som företagsform har haft en uppåtgående trend de senaste åren med både ökad omsättning och sysselsättning. Det existerar dock statistik som visar på motsatsen. Varannan franchisekedja i Storstockholm har fallande lönsamhet och ett betydande antal misslyckas med sin franchiseverksamhet. LÄS MER

  4. 4. Internt varumärkesbyggande - En studie om internt varumärkesbyggande i franchisetagarverksamheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Victoria Persson; Cassandra Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :Corporate Brand; Internt varumärkesbyggande; Franchise; Fastighetsbyrån; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Internt varumärkesbyggande – En studie om internt varumärkesbyggande i franchisetagarverksamheter. Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management. Kurs: KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp. VT 2017. LÄS MER

  5. 5. Franchising as an alternative form of outsourcing : länsförsäkringar Stockholm’s opportunities to expand the franchise concept by including home insurance inspections

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Berge; [2015]
    Nyckelord :agency theory; franchising; home insurance inspection; inspection cost; insurance; interdependence; Länsförsäkringar; outsourcing; transaction cost theory; transaction-specific investment;

    Sammanfattning : Through the years at the market Länsförsäkringar has built up an organization with a strong brand, great economy and a good customer base, which create a great starting point to build up a franchise chain from. Today there are also two well-developed and successful franchise organizations within insurance and real estate agency. LÄS MER