Sökning: "varumärke särskiljningsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden varumärke särskiljningsförmåga.

  1. 1. Degenerering - Uppsats om degenereringens innebörd och motverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Filip Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Degenerering; Varumärkeslagen; Särskiljningsförmåga; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om degenerering och är ämnad att undersöka vad degenerering innebär och hur man som företag kan förhindra degenerering. I uppsatsen presenteras varumärkes uppkomst, innebörden av degenering och åtgärder innehavaren av ett varumärke kan vidta för att förhindra degenerering. LÄS MER

  2. 2. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER

  3. 3. Särskiljningsförmåga och frihållningsbehov – En studie om möjligheten att förvärva särskiljningsförmåga för ordmärken och dess påverkan på frihållningsbehovet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Roman Szuter; [2020]
    Nyckelord :Särskiljningsförmåga; Frihållningsbehov; Ordmärke; Varumärke; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker möjligheten att registrera ordmärken och analyserar i synnerhet vilka ordmärken som kan registreras med endast ursprunglig särskiljningsförmåga och vilka ordmärken som kräver förvärvad särskiljningsförmåga för att få registreras. Uppsatsen klarlägger därutöver hur möjligheten att förvärva särskiljningsförmåga förhåller sig frihållningsbehovet. LÄS MER

  4. 4. Funktionella element som registreringshinder : en undersökning av tillämpningen av det absoluta registreringshindret i art. 7.1 e) ii) varumärkesförordningen och dess förhållande till hybridkännetecken

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emma Tibell; [2019]
    Nyckelord :Intellectual property law; European trade mark law; trade mark; functional elements; grounds for refusal; hybrid signs; shapes; technical result; immaterialrätt; europeiskt varumärkesrätt; varumärke; kännetecken; funktionella element; registreringshinder; hybridkännetecken; former; tekniskt resultat;

    Sammanfattning : Varumärkesrätten innefattar en bred definition av vilka kännetecken som kan konstituera ett varumärke, vilken inkluderar formen på en vara. När kännetecknet består av en varuform utgör således varan i sig kännetecknet och därmed varumärket. LÄS MER

  5. 5. Degeneration av varumärken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sanna Lundin; [2017]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärken; degeneration; intellecual property law; trademark law; trademarks; degeneration.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ensamrätten till ett varumärke är en dynamisk rätt, där skyddsomfånget förändras över tid. Skyddsomfånget avgörs utefter graden av särskiljningsförmåga, vilket innebär ett varumärkes förmåga att särskilja varumärkesinnehavarens varor eller tjänster från andra näringsidkares varor eller tjänster. LÄS MER