Sökning: "varumärkes analys"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden varumärkes analys.

  1. 1. En svalkande läsk : En kvalitativ innehållsanalys på Pepsis krishantering på Twitter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Lindström; Hazer Azemi; [2022]
    Nyckelord :Pepsi; kris; varumärke; anseende; ursäkt; Twitter;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: När en kris uppstår för en organisation är image och ett starkt varumärke en viktig del som lätt kan ta skada av krisen. För organisationer är bilden av varumärket en viktig grundpelare, där det finns begrepp som profil, image och identitet (Larsson, 2014:125-127). LÄS MER

  2. 2. Att överleva skönhetskrisen : En komparativ fallstudie om Jaclyn Cosmetics och Caia Cosmetics kriser på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linn Harrvik; Josefin Högström; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; Kriskommuniaktion; Influencer; Skönhetsbranschen; Kommunikationsstrategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera Caia Cosmetics och Jaclyn Cosmetics krishantering under deras respektive kriser med inriktning på hur dessa influencers personliga varumärke och deras företags varumärke relaterar till varandra och särskiljer sig i krissituationer. Materialet som analyserades var två texter per krissituation innefattande Instagram-inlägg, Instagram-händelser, ett uttalande i Aftonbladet samt två videos analyserades. LÄS MER

  3. 3. Vilka känslor väcks när ett varumärke väljer att byta ut eller designa om etablerade varumärkeselement? : Vilka konsekvenser följer en redesign av ett varumärke när varumärket saknar konkurrens på marknaden?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lisa Spångberg; [2022]
    Nyckelord :omprofilering; redesign; varumärkeselement; känslor; saknad av konkurrens på marknaden;

    Sammanfattning : Ett varumärkes varumärkeselement kan ses som byggstenar för varumärke. När ett varumärke genomför en redesign av sina etablerade varumärkeselement väcks känslor hos konsumenten. Det är därför viktigt för ett varumärke som ska genomgå en redesign att vara medveten om hur förändringarna kan påverka konsumenten. LÄS MER

  4. 4. Förtroendekrisens ambivalens : En fallstudie av narrativet i dokumentärserien om Isabella Löwengrip

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Edvin Rosell; Enja Fullsta; [2021]
    Nyckelord :Narrativ Analys; Aktantmodellen; Personligt varumärke; Förtroendekris; Gestaltningsteorin; Image repair theory;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Personliga varumärken blir en allt vanligare företeelse, men var händer när ett personlig varumärke står inför en krissituation? Syftet med studien är att tillföra nya kunskaper till området genom att undersöka hur ett personligt varumärkes narrativ i rörlig bild kan användas i hanteringen av en förtroendekrissituation. Metod och material Materialet som analyserades var dokumentärserien My Flip Side om Isabella Löwegrips tid efter en förtroendekris. LÄS MER

  5. 5. Revisorer; strukturerade, noggranna och analytiska : eller utövare av funktionellt dumma beteenden?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :My Åkesson; [2021]
    Nyckelord :Functional stupidity; auditor; auditing; chritical thinking; behavior psychological factors; Funktionell dumhet; revisor; revision; kritiskt tänkande; beteende; psykologiska faktorer;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om kritiskt tänkande hos revisorer. En revisor ska utföra sina arbetsuppgifter med professionell skepticism och enligt god revisionssed. Syftet med uppsatsen är att studera om detta kritiska tänkande är genomgående i beteendena på revisionsbyråer. LÄS MER