Sökning: "varumärkes karaktär"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden varumärkes karaktär.

  1. 1. Varumärkesrättsliga fel, kan innebära marknadsrättsliga rätt - Samspelet mellan varumärkes- och marknadsrätten – med fokus på renommésnyltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Robin Hector Amilon Nilsson; [2017]
    Nyckelord :immaterialrätt; marknadsrätt; varumärkesrätt; renommésnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : It is not uncommon that different judicial areas can be administered at the same time. This is the case regarding trademark law and law of marketing. The main purpose with the law of marketing is to serve as an extended protection when the requirements within trademark law are not fulfilled. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesrättsliga tendenser : En oklar utveckling och dess konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Julia Göransson; Emma Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; utveckling; förutsebarhet; skyddsomfång; okonventionella varumärken;

    Sammanfattning : Varumärkesrätten är ett modernt rättsområde nära sammankopplat med marknadens strukturer. Därmed är det naturligt att rättsområdet är föränderligt och trendkänsligt och utvecklas i takt med att nya behov uppstår på marknaden. LÄS MER

  3. 3. Yves Rocher - om en motsägelsefull relation mellan varumärkesidentitet och -image

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Charlotta Lindh; Elin Johnsson; Marielle Ramel; [2012]
    Nyckelord :varumärke; varumärkesidentitet; varumärkesimage; positionering; Social Sciences;

    Sammanfattning : I en tid som hyllar varumärken som identitetsskapare och ett företags starkaste tillgång är det förvånansvärt hur många som glömmer bort vikten av konsumentens personliga image av det. Att som märkesinnehavare förlita sig på att interna insatser kan säkerställa att ett varumärkes identitet projiceras ut, likt en spegels reflektion, till en passivt mottagande konsument är en allvarlig fallgrop. LÄS MER

  4. 4. Användningstvånget för registrerade varumärken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Christian Sundén; [2011]
    Nyckelord :Radetzky; C-442 07; Giorgio Aire; Deitech; T-86 07; C-495 07; Nasdaq; C-320 07 P; OHIM guidelines; OHIM; Bainbridge; Acopat; Silberquelle; immaterialrätt; varumärkesrätt; användningstvånget; användningstvång; användningstvång för registrerade varumärken; användningstvånget för registrerade varumärken; användningstvång för varumärken; användningstvånget för varumärken; verkligt bruk; verkligt bruk av varumärke; verkligt bruk av registrerat varumärke; verklig användning; verklig användning av varumärke; verklig använding av registrerat varumärke; genuine use; giltiga skäl till underlåten användning av varumärke; giltiga skäl till underlåten användning av registrerat varumärke; användning av varumärke i annan form än den registrerade; användning av varumärke i annan form; användning av registrerat varumärke i annan form; användning av varumärke i ändrat utförande; användning av registrerat varumärke i ändrat utförande; användning av varumärke inom fem år; användning av registrerat varumärke inom fem år; talerätt användningstvång; bevis för verkligt bruk; bevis för verklig användning; bevis för verkligt bruk av varumärke; bevis för verkligt bruk av registrerat varumärke; bevis för verklig användning av varumärke; bevis för verkligt användning av registrerat varumärke; användningsbevis; 3 kapitlet 2 § varumärkeslagen; 3 kapitlet 4 § varumärkeslagen; artikel 10 varumärkesdirektivet; artikel 15 varumärkesförordningen; VMD; VML; VMF; artikel 5 Pariskonventionen; artikel 19 TRIPS-avtalet; Niceöverenskommelsen; faktisk användning av varumärke; faktisk användning av registrerat varumärke; partiell hävning; partiell hävning av registrerat varumärke; med verkligt bruk likställt användande; med verklig användning likställt användande; karenstid; karenstid för verkligt bruk; karenstid för verklig användning; karenstid på tre månader; relevant period; plats för varumärkesanvändning; nationellt varumärke; varumärke med internationell registrering; gemenskapsvarumärke; harmoniseringsdirektivet; PK; TRIPS; användning av varumärke inom gemenskapen; användning av registrerat varumärke inom gemenskapen; användning av varumärke inom EU; användning av registrerat varumärke inom EU; hävning av varumärkesregistrering; hävning av registrering; hävning av varumärke; varumärkeshävning; varumärkes upphävande; varumärkesupphävande; ogiltigförklaring av varumärke; ogiltigförklaring av registrerat varumärke; upphävning av registrering; upphävning av varumärke; förfång; användningstvång för kollektivvarumärke; uso efectivo; uso effettivo; Ansul; Minimax; C-40 01; T-409 07; La Mer; Goemar; T-418 03; C-234 06 P; C-416 04 P; T-203 02; Sunrider; Vitafruit; T-356 02; Vitakraft; T-334 01; Hipoviton; C-259 02; T-156 01; T-174 01; Silk Cocoon; T-39 01; Kabushiki; Hiwatt; artikel 5.C.2 Pariskonventionen; NJA 2006 s. 7; NJA 2005 s. 643; Blockbuster; Entelcard; Christian Sundén; Sundén; Requirement of use of trade marks; jurist Christian Sundén; Proof of use; Proof of genuine use; NJA 1987 s. 22; Budweiser Budvar; NJA 1983 s. 875; Agrivet; Escapade; T-126 03; Aladdin; C-246 05; Lidl; Agrisept; Golden Line; Nobel Bofors; GATT; NJA 1991 s. 23; NJA 1991 s. 619; BIGMAC; BIG MAC; NJA 2001 s. 265; Spotlight; Spotlightserien; T-147 03; Quantieme; NJA 2008 s. 1033; varumärkesursprung; varumärke som ursprungsangivare; användning på affärsmässiga grunder; ordinary course of commerce; ändring av varumärke; ändring av registrerat varumärke; ändringsomfång; skyddsomfång; Trade mark use; varumärkesanvändning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : If a proprietor of a trade mark has an interest in maintaining the registration of its trade mark, the proprietor must use the trade mark in such a manner that it constitutes genuine use. It should be noted that the requirements of use are essentially the same regardless of whether the assessment of use is done in light of the EU trade mark directive or the EU regulation concerning Community trade marks. LÄS MER

  5. 5. Varumärken producerar karaktären ”Vodka Martini, shaken not stirred”- En narrativ studie av tre Bondfilmer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Navnit Rooprai; Roxana Jabbari; Shugla Farouq; [2009]
    Nyckelord :Produkt varumärkes placering i filmer; narrativ analys; karaktär; James Bond; filmanalys; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att studera vilken roll produkt/varumärkes placering har i förhållande till huvudkaraktärer i filmer, ur ett narrativt perspektiv. Vi vill undersöka hur produkter/varumärken på olika sätt kompletterar karaktärerna. LÄS MER