Sökning: "varumärkesdirektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet varumärkesdirektivet.

  1. 1. Ond tro i varumärkesrätten : Särskilt med avseende på i vilken utsträckning det föreligger officialprövningsskyldighet vid bedömningen av frågor om ond tro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Daniel Wengelin; [2023]
    Nyckelord :Bad faith; Trademark law; ex officio examination; EUIPO; intellectual property law; Trademark directive; Trademark Regulation; Ond tro; varumärkesrätt; officialprövning; EUIPO; PRV; PMD; PMÖD; ex officio; immaterialrätt; varumärkeslagen; varumärkesdirektivet; varumärkesförordningen;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. En hållbar konsumtionsprincip? - En undersökning av hur den varumärkesrättsliga konsumtionsprincipen förhåller sig till EU-kommissionens handlingsplan för cirkulär ekonomi och principen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellen Grevåker; [2022]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; EU-rätt; konsumtionsprincipen; varumärkeskonsumtion; hållbar utveckling; principen om hållbar utveckling; handlingsplanen för cirkulär ekonomi; trademark law; intellectual property law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Due to the climate crisis, the European Commission has presented A new Circular Economy Action Plan – For a cleaner and more competitive Europe. The main purpose of the action plan is to create a framework for sustainable products to change into a climate neutral society and decoupling economic growth from resource use. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Bergström; [2020]
    Nyckelord :civilrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; immaterialrätt; varumärkesrätt; yttrandefrihet; äganderätt; EKMR; EU-stadgan; varumärke; parodi; varumärkesparodi; Sverige; EU; konst; kritik; varumärkesanvändning; ideella organisationer; det utökade skyddet; anseendeskydd; private law; property law; EU law; intellectual property law; trademark law; trademark rights; freedom of speech; freedom of expression; property rights; intellectual property rights; ECHR; EU Charter; trademark; parody; trademark parody; Sweden; art; criticism; trademark use; non-profit organizations; trademark dillution; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER

  4. 4. Ond tro i varumärkesrätten : - En undersökning huruvida ond tros-bestämmelsen i varumärkeslagen är förenlig med varumärkesdirektivet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Stina Living; [2020]
    Nyckelord :Juridik; Immaterialrätt; Varumärkesrätt; Ond tro; EU-rätt;

    Sammanfattning : För att erhålla varumärkesskydd genom registrering krävs att det inte föreligger några absoluta eller relativa registreringshinder. VmL:s registreringshinder utgör även skäl till att ogiltigförklara ett redan registrerat varumärke. Ett relativt registreringshinder framgår av 2 kap. 8 § 1 st. LÄS MER

  5. 5. Ond tro som absolut registreringshinder inom varumärkesrätten : En analys av Sveriges införlivning av art. 4.2 varumärkesdirektivet och hur den svenska införlivningsbestämmelsen bör hanteras i rättstillämpningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :William Kvistmo; [2020]
    Nyckelord :Ond tro; absolut registreringshinder; varumärke;

    Sammanfattning : .... LÄS MER