Sökning: "varumärkesintrång inom eu"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden varumärkesintrång inom eu.

  1. 1. En hållbar konsumtionsprincip? - En undersökning av hur den varumärkesrättsliga konsumtionsprincipen förhåller sig till EU-kommissionens handlingsplan för cirkulär ekonomi och principen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellen Grevåker; [2022]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; EU-rätt; konsumtionsprincipen; varumärkeskonsumtion; hållbar utveckling; principen om hållbar utveckling; handlingsplanen för cirkulär ekonomi; trademark law; intellectual property law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Due to the climate crisis, the European Commission has presented A new Circular Economy Action Plan – For a cleaner and more competitive Europe. The main purpose of the action plan is to create a framework for sustainable products to change into a climate neutral society and decoupling economic growth from resource use. LÄS MER

  2. 2. Skydda förpackningen - En uppsats om förpackningsutstyrselskyddet inom varumärkesrätten och marknadsrätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :My Byström; [2017]
    Nyckelord :civilrätt; EU-rätt; immaterialrätt; marknadsrätt; vilseledande efterbildning; varumärkesrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Through research in legal acts, legislative history, judgments, and doctrine this paper presents the requirements protection for product trough trademark laws and through the Swedish Marketing Act. The thesis also raises the matter of the complication of legal force which might arise from the new possibility of petitioning for another product packaging to be banned from the market and action for damages with regards to trademark legislation and Swedish Marketing Act in the same trial. LÄS MER

  3. 3. Användande av annans varumärke i marknadsföring – Ensamrättens omfattning i ljuset av varumärkesrättens funktionslära

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Maria Dürnel; [2015]
    Nyckelord :varumärkesrätt; varumärkesanvändning; varumärkesintrång; intrångsbedömning; funktionsläran; varumärkets funktioner; ursprungsangivelsefunktionen; marknadsföring; jämförande reklam; användande; åberopande; kommersiellt samband; legitimt intresse; känneteckensanvändning; Business and Economics; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett område som på senare tid varit föremål för många diskussioner både inom svensk och europeisk varumärkesrätt är användandet av annans varumärke. Diskussionen har kretsat kring en utvidgning av ensamrätten genom en så kallad "ny varumärkesanvändning" och EU-domstolens erkännande av allt fler varumärkesrättsliga funktioner. LÄS MER

  4. 4. Google AdWords, sökordsannonsering och varumärkesanvändning inom EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Anna-Lena Tarring; [2014]
    Nyckelord :Trade marks; Varumärkesrätt; EU-rätt; Intellectual property; Immaterialrätt; Sökordsannonsering; Keyword advertising; Google AdWords; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det råder ingen tvekan om att internet idag uppfattas som en del av vår vardag och att det utgör ett nödvändigt verktyg för att få tillgång till information, såväl av kommersiell som privat natur. I takt med den tekniska utvecklingen och den ökade tillgängligheten som internet medför ökar även konkurrensen i informationsflödet, vilket marknaden har behövt anpassa sig till. LÄS MER

  5. 5. Förväxlingsrisk och anseendeskydd - Förhållandet mellan skyddsformerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Niklas Lundberg; [2014]
    Nyckelord :Varumärke; Varumärkesrätt; Förväxlingsrisk; Anseendeskydd; EU; Skyddsformer; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärkeskonflikter och varumärkesintrång avser främst situationer då en fysisk eller juridisk person försöker registrera eller använda ett märke på marknaden som anses likna ett sedan tidigare skyddat varumärke. Ett registrerat eller inarbetat varumärke innebär en ensamrätt till nyttjandet av varumärket ifråga. LÄS MER