Sökning: "varumärkeskapital och varumärkets betydelse."

Hittade 5 uppsatser innehållade orden varumärkeskapital och varumärkets betydelse..

  1. 1. Varumärkets betydelse för unga konsumenter : En kvalitativ studie om unga konsumenters val av varumärke inom livsmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Jenny Bergkvist; Elvira Eriksson; [2018]
    Nyckelord :consumer-based brand equity; brand; grocery; consumer; konsumentbaserat varumärkeskapital; varumärke; livsmedel; konsument;

    Sammanfattning : Försäljningen av livsmedelsbutikers egna märkesvaror har ökat och det råder konkurrens mellan egna märkesvaror och leverantörernas märkesvaror. För livsmedelsprodukter finns det, inom samma produktkategori, flera olika varumärken att välja bland där produkterna innehållsmässigt är detsamma. LÄS MER

  2. 2. Varumärkeskapitalet och varumärkets betydelse på smartphonemarknaden : En kvantitativ studie på den svenska marknaden ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ramon Andrade; Seth Werneborg; [2016]
    Nyckelord :Smartphone; smartphone market; brand; brand equity and brand significance.; Smartphone; smartphonemarknaden; varumärke; varumärkeskapital och varumärkets betydelse.;

    Sammanfattning : As there is still limited research on brand equity and brand impact in a high tech industry as the smartphone industry, this study focused on highlighting brand equity and brand relevance in the Swedish smartphone market. The aim was to increase knowledge about the discussion of brand equity from a consumer perspective on the smartphone market by finding out what significance the brand had for the consumers in the purchase of a smartphone and how strong brand equity the brands, Apple, Samsung, HTC, LG and Huawei had in the Swedish smartphone market. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesvärdering : - Ett skott från höften?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johanna Larsson; Filippa Lidström; [2015]
    Nyckelord :Brand equity; Brand Valuation; ISO:10668; Relief from royalty method; Price premium method; Behavioral analysis; Varumärkeskapital; Varumärkesvärdering; ISO:10668; Royaltykassaflödesmetoden; Prispremiemetoden; Beteendemässig aspekt;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2010 infördes ISO 10668, en standard som skulle öka transparensen och kvaliteten i varumärkesvärderingar. Trots standarden så skiljer det idag miljardbelopp på kända varumärken mellan olika värderingsaktörer, något som talar för att det fortfarande finns en problematik kring värderingar. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesvärdering : Utifrån två perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Marlene Johansson; Oscar Nöjd; [2007]
    Nyckelord :IFRS 3; IAS 38; kassaflöde; produktidentitet; redu 7; varumärkeskapital; varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Varumärket blir allt viktigare när företag ska överleva på en allt mer tjänsteorienterad marknad. Inom redovisningen ställs högre krav på särskiljning vid förvärv för att minska goodwillposten. LÄS MER

  5. 5. Namnvalets betydelse för den varumärkesbyggande processen - I ett ekonomiskt och juridiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Mårten Hallsten; [2003]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den förskjutning som har skett i företagens intresse från materiella till immateriella tillgångar har ökat kraven på skapandet av framgångsrika och konkurrenskraftiga varumärken. Varumärket kan idag stå för betydande tillgångar och ofta utgör varumärkets namn kärnan av dessa tillgångar. LÄS MER