Sökning: "varumärkeslagen"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade ordet varumärkeslagen.

  1. 11. Utformningen av sanktionssystemet vid varumärkesintrång : En reparativ eller preventiv funktion?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Sofie Lindahl; Ronja Johansson Eld; [2017]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; skadestånd; varumärkesintrång; preventiv; reparativ;

    Sammanfattning : Varumärkesrätten är i ständig utveckling, i och med att nya behov på marknaden uppstår kan allt mer också utgöra ett varumärke. Till följd av att nya varumärken uppstår och därmed även ny teknik, ökar också möjligheten att göra varumärkesintrång. LÄS MER

  2. 12. Tredje mans användning av registrerade varumärken i marknadsföring : en tolkning av god affärssed och varumärkesintrång

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sandra Åkesson; Teresia Snäckerström; [2015]
    Nyckelord :varumärkesrätt; varumärkeslaen;

    Sammanfattning : Varumärkesrättens syfte är att skydda varumärkesinnehavarens rätt till sitt eget varumärke. Men även om det vid första anblicken kan verka som att ensamrätten ger arumärkesinnehavaren ett fullständigt skydd mot obehörigas intrång, finns det i Varumärkeslagen (2010:1877) ett flertal undantag som begränsar ensamrätten. LÄS MER

  3. 13. Den straffrättsliga bedömningen av varumärkesintrång - en utredning av vissa omständigheter vid påföljdsbestämningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sophia Lindstedt; [2014]
    Nyckelord :allmänfarlighet; varumärkesförfalskade läkemedel; varumärkesförfalskade produkter; straffrätt; immaterialrätt; tredjemansskada; straffvärdebedömning; artbrott; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Counterfeiting has long been considered a rather harmless phenomenon. However, counterfeiting has evolved from a small-scale activity into one on an industrial scale. It has come to pose a serious threat, not only to the interests of the right holder, but to the consumers and the society as a whole. LÄS MER

  4. 14. Särskiljningsförmåga hos geografiska namn : En varumärkesrättslig studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :Intellectual property law; trademark law; trademark; distinctive character; geographical names; Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärke; ensamrätt; särskiljningsförmåga; geografiska namn;

    Sammanfattning : Enligt grundregeln i 1:5 2 st. 1 p. varumärkeslagen (2010:1877) (VML) är varukännetecken som endast består av tecken eller benämningar som visar en varas eller tjänsts geografiska ursprung inte särskiljande och uppfyller därmed inte kraven för att kunna varumärkesregistreras. LÄS MER

  5. 15. Möjligheten att varumärkesregistrera okonventionella varumärken - utifrån grafisk återgivning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ida Pettersson; [2014]
    Nyckelord :Okonventionella märken; Konventionella märken; Branding and trademark; Varumärkeslagen; harmoniseringsdirektivet; gemenskapsförordningen; grafisk återgivning; tecken; EU-kommissionens förslag; Law and Political Science; Business and Economics;

    Sammanfattning : Varumärkesrätt: Möjligheten att varumärkesregistrera okonventionella märken så som exempelvis doft- och ljudmärken, utifrån kravet på grafisk återgivning i Varumärkeslagen de lege lata. Rättslägets påverkan av EU- Kommissionens förslag om att ta bort kravet på grafisk återgivning de lege ferenada... LÄS MER