Sökning: "varumärkeslagen"
Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade ordet varumärkeslagen.
21. Deskriptiva domännamn i näringslivet men inte i enlighet med varumärkeslagen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Internet som användningsområde växer och sprider sig i hög grad över hela världen. Värdet av att använda sig av rätt domännamn är avgörande för att få användarna till den aktuella webbplatsen. Det har gjort att efterfrågan på domännamn har ökat på marknaden och flertalet är väldigt attraktiva. LÄS MER
22. Användningstvånget för registrerade varumärken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : If a proprietor of a trade mark has an interest in maintaining the registration of its trade mark, the proprietor must use the trade mark in such a manner that it constitutes genuine use. It should be noted that the requirements of use are essentially the same regardless of whether the assessment of use is done in light of the EU trade mark directive or the EU regulation concerning Community trade marks. LÄS MER
23. Det rättsliga skyddet för TV-format
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : The television programs of today are in most cases based on an underlying television format. The use of TV formats has in recent years become an increasingly important part of the television industry and today they are subject of a billion dollar trade. LÄS MER
24. Varumärkesförfalskning - Ett olovligt utbud som drivs av en lovlig efterfrågan på olovliga varor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Varumärkesförfalskning är idag ett allmänt förekommande problem. Utbredningen av förfalskade varor riskerar att minska incitamenten att investera och bygga upp varumärken, på samma sätt som incitamenten att investera i och utveckla läkemedel skulle minska om möjligheten till patent försvagades. LÄS MER
25. Too Good to be Protected: The exclusion of shapes that give substantial value to the goods from trade mark protection
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Enligt varumärkesrätten inom Europeiska Unionen (EU) är alla kännetecken som kan uppfattas med något av våra fem sinnen möjliga att registrera som varumärken om de kan återges grafiskt, samt kan särskilja ett företags varor och tjänster från andra företags. I Artikel 2 Rådets första direktiv 89/104/EEG av den 21 december 1988 om tillnärmningen av medlemsstaternas varumärkeslagar (VD) samt Artikel 4 Rådets förordning (EG) nr 40/94 av den 20 december 1993 om gemenskapsvarumärken (VF) är formen på en vara eller dess utstyrsel möjlig att skydda inom varumärkesrätten om de uppfyller de i lagen uppställda kraven. LÄS MER