Sökning: "varumärkeslagen"
Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade ordet varumärkeslagen.
6. Talerättsklausuler i licensavtal - Civil- och processrättsliga effekter av överenskommelser om licenstagares talerätt i intrångsmål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Det är vanligt att parter till ett licensavtal kommer överens om vilken part som ska vara ansvarig för att skydda licensobjektet mot intrång. I samband med det inför parterna ofta en klausul i licensavtalet som föreskriver begränsningar i licenstagarens rätt att föra intrångstalan. LÄS MER
7. Ond tro i varumärkesrätten : - En undersökning huruvida ond tros-bestämmelsen i varumärkeslagen är förenlig med varumärkesdirektivet
Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : För att erhålla varumärkesskydd genom registrering krävs att det inte föreligger några absoluta eller relativa registreringshinder. VmL:s registreringshinder utgör även skäl till att ogiltigförklara ett redan registrerat varumärke. Ett relativt registreringshinder framgår av 2 kap. 8 § 1 st. LÄS MER
8. Varumärkesvärdering : En analys av varumärkesvärdering 1960- 2010
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : Brands can be one of the most valuable assets a company holds. These intangible assets are difficult tovalue and brand valuation is today a debated subject. By register or incorporate a trademark you can getsole right to it. This legal protection is a big part of the brand. LÄS MER
9. Skadestånd vid varumärkesintrång : En analys om beräkning av skadestånd vid varumärkesintrång
Master-uppsats, Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : Vid varumärkesintrång har rättighetshavaren rätt till ersättning för den skada som han eller hon lidit till följd av intrånget. I 8 kap. LÄS MER
10. Degeneration av varumärken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Ensamrätten till ett varumärke är en dynamisk rätt, där skyddsomfånget förändras över tid. Skyddsomfånget avgörs utefter graden av särskiljningsförmåga, vilket innebär ett varumärkes förmåga att särskilja varumärkesinnehavarens varor eller tjänster från andra näringsidkares varor eller tjänster. LÄS MER