Sökning: "varumärkesvärdering vid förvärv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden varumärkesvärdering vid förvärv.

  1. 1. Varumärkesvärdering -En fallstudie om hur företag praktiskt värderas varumärken vid förvärv och nedskrivning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ann-Kristin Lindgren; Anna Törnroos; [2017-01-17]
    Nyckelord :Varumärken; IAS 36; IAS 38; Impairment; Intangible assets; Fair value accounting; Goodwill; Earnings Management;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Sedan införandet av IFRS år 2005 ska företag årligen genomföra nedskrivningsprövningar av varumärken med obestämbar nyttjandeperiod istället för att som tidigare, göra årliga linjära avskrivningar. Dessa nedskrivningsprövningar kräver att företagen gör en mängd subjektiva antaganden inom ramen för IAS 36 vilket i slutänden påverkar huruvida nedskrivning ska ske eller ej. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesvärdering vid förvärv : Revisorns syn på identifieringen av immateriella tillgångar från goodwill

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Catrin Fellman; Josefine Eckman; [2014]
    Nyckelord :Goodwill; revisor; immateriella tillgångar; varumärkesvärdering; principal-agentteori; redovisningsstandarder;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det skett en ökning i antalet företagsförvärv och i samband meddetta riktas fokus ofta på goodwillhanteringen och identifieringen av immateriella tillgångar.Det är ett intressant och aktuellt ämne och därför ämnar uppsatsen undersöka hur revisorerupplever företags inställning till redovisning av goodwill och varumärken. LÄS MER

  3. 3. IAS 38 - Värdering av varumärken

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kristoffer Funseth; Lowe Fällmar; [2008-06-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Varumärken har fått en ökad ekonomisk betydelse under de senaste 25 åren, främst i samband med en kraftig ökning av företagsförvärv. Dock kvarstår problematiken med att värdera varumärken på ett, enligt redovisningsstandarder, tillförlitligt sätt. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesvärdering : Implementeringen av IAS 38 och IFRS 3

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Calmfors; [2007]
    Nyckelord :IFRS 3; varumärkesvärdering; varumärken; värdering; immateriella tillgångar; IAS 38;

    Sammanfattning : Den 1:a januari 2005 infördes nya redovisningsregler gällande företagsförvärv. Samtliga svenska börsnoterade företag skall redovisa i enlighet med IFRS 3 Företagsförvärv och IAS 38 Immateriella tillgångar. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesvärdering : Utifrån två perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Marlene Johansson; Oscar Nöjd; [2007]
    Nyckelord :IFRS 3; IAS 38; kassaflöde; produktidentitet; redu 7; varumärkeskapital; varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Varumärket blir allt viktigare när företag ska överleva på en allt mer tjänsteorienterad marknad. Inom redovisningen ställs högre krav på särskiljning vid förvärv för att minska goodwillposten. LÄS MER