Sökning: "vatten barn kretslopp"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vatten barn kretslopp.

  1. 1. Barns uppfattningar om vattnets kretslopp : En fenomenografisk studie av ett boksamtal och målaraktivitet utifrån en bok om vattnets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Wärm Brandin; Sandra Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Book talk; drawing activity; phenomenography; preschool children’s concep-tions; water cycle; Boksamtal; fenomenografi; förskolebarns uppfattningar; målaraktivitet; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolebarns förståelse om helheten i vattnets kretslopp genom samtal utifrån en skönlitterär bok och efterföljande målaraktivitet. För att ta reda på detta användes deltagande observationer vid ett boksamtal och målaraktivitet. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas markorganismerna av jordbruksmetoden strukturkalkning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Maria Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :structural liming; agriculture; microorganisms; clay soil; respiration; earthworm population; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : This field study was done to get an understanding of how the agricultural method called “structural liming” might affect soil organisms in a negative way. Soil organisms are crucial as they perform biological processes that improve good soil structure. This is important as it enables sustainable food production, today, and in the future. LÄS MER

  3. 3. En pedagogisk byggnad för hållbar utveckling : Utformning av en programhandling för ett kretsloppshus med fokus på social och ekologisk hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Byggteknik

    Författare :Johanna Bergkvist; Linda Strandberg; [2018]
    Nyckelord :Ecology; energy efficiency; green technology; sustainable construction; sustainable development; education; recycling; renewable energy sources; waste; Avfall; beteendepåverkan; energieffektivitet; förnybara energikällor; grön teknik; hållbart byggande; hållbar utveckling; kretslopp; kretsloppshus; kretsloppsteknik; pedagogik; återvinning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att upprätta ett funktionsprogram för ett kretsloppshus där stadens invånare kan nås med kunskap om hållbar utveckling. Bakgrunden till detta är att Borlänge kommun 2017 godkände ett planprogram med visionen att skapa en ny, klimatneutral stadsdel och därmed bli en föregångare för hållbar stadsutveckling i regionen. LÄS MER

  4. 4. En pedagogisk byggnad för hållbar utveckling : Utformning av en programhandling för ett kretsloppshus med fokus på social och ekologisk hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Byggteknik

    Författare :Johanna Bergkvist; Linda Strandberg; [2018]
    Nyckelord :Ecology; energy efficiency; green technology; sustainable construction; sustainable development; education; recycling; renewable energy sources; waste; Avfall; beteendepåverkan; energieffektivitet; förnybara energikällor; grön teknik; hållbart byggande; hållbar utveckling; kretslopp; kretsloppshus; kretsloppsteknik; pedagogik; återvinning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att upprätta ett funktionsprogram för ett kretsloppshus där stadensinvånare kan nås med kunskap om hållbar utveckling. Bakgrunden till detta är att Borlänge kommun 2017godkände ett planprogram med visionen att skapa en ny, klimatneutral stadsdel och därmed bli enföregångare för hållbar stadsutveckling i regionen. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskap i förskolan. En studie av några förskollärares syn på naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Sandberg; [2015]
    Nyckelord :arbetssätt; förskollärare; läroplan för förskolan; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring naturvetenskap i förskolan avseende innehåll, arbetsmetoder och syfte. Eftersom strävansmålen för naturvetenskap förtydligades i Lpfö 98 (2010) liksom förskollärarens ansvar för den pedagogiska verksamheten vill jag även ta reda på om förskollärarna anser att Lpfö 98 (2010) har inneburit någon skillnad för deras arbetssätt och i så fall hur. LÄS MER