Sökning: "vatten lek i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vatten lek i förskolan.

  1. 1. Vad fördrar förskolebarn att göra utomhus : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Svahn; Ebba Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsöversikt; Utemiljö; Förskolebarn; Affordance; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : När det kommer till förskolans utomhusmiljö inom forskningen har den inte fått lika stor uppmärksamhet som inomhusmiljön. Därför är vårt syfte med denna kunskapsöversikt att undersöka vad forskningen visar angående var och med vad barnen föredrar att leka när de får tillgång till utemiljön på förskolan samt hur miljön påverkar barnens lek. LÄS MER

  2. 2. Titta där, en bro till : Vad uttrycker barn i ålder 2,5-3 år om broar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Natalie Andersson; [2019]
    Nyckelord :Children`s working theory; engineering in preschool; technical system; younger childrens expressions; Barns arbetsteorier; teknik i förskolan; tekniska system; yngre barns uttryck;

    Sammanfattning : The intention with this study is to look into what and how children at the age of two and a half and three years old expresses about bridges. The study is qualitative and have been completed with unstructured pre- and after interveiews and participant observation with two different groups with in total four children that have been introduced to different materials representing bridges. LÄS MER

  3. 3. NATURFORM I RÖRELSE : Skolan i Mälarhöjden

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Benjamin Tolis; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : NATURFORM I RÖRELSE – Skolan i Mälarhöjden   Naturform i Rörelse uppstod av en klump lera.    Det hela började med studiebesök på skolor och diverse litteratur i ämnet (bl a annat De Jong och Bjurströms fallstudie, Skolmiljö och välbefinnande – utformning och upplevelse) samt tankar om min egen skolgång. LÄS MER

  4. 4. ”Smutsigt” material i förskolans innemiljö : Förskollärares åsikter om och erfarenheter av ”smutsigt” materials betydelse för barns lek och lärande.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sara Ihrström; Sofie Händevik; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta del av förskollärares åsikter om och erfarenheter av materialets betydelse för barns lek och lärande, med fokus på ”smutsigt” material i innemiljön. ”Smutsigt” material är material som kan skapa oordning och kladda ner, t.ex. vatten, sand, lera, färg m. LÄS MER

  5. 5. Små barns utforskande i vattenlek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sofie Börjesson; Veronica Holmberg; [2012]
    Nyckelord :utforskande; matematik; små barn; vattenlek;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrundI läroplanen (Utbildningsdepartementet, 1998, rev 2010) står det att barnen ska genom sin dag i verksamheten söka och inta ny kunskap med hjälp av att leka, umgås med andra, utforska omgivningen och skapa på olika sätt, de ska även undersöka olika fenomen och prata med andra barn och vuxna samt reflektera över det som de gjort. Detta tillsammans med litteratur från forskare sammanfattar allt vad bakgrunden behandlar på ett bra och övergripande sätt som ger en kunskap om barns lek och lärande och matematik i förskolan. LÄS MER