Sökning: "vattenlek förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vattenlek förskolan.

  1. 1. Vattenlek i förskolan : Möjligheter till fysik i förskolan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mikaela Aronsson Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Float and sink; physics inpreschool; natural science in preschool; preschool; water; Flyta och sjunka; fysik i förskolan; naturvetenskap i förskolan; förskola; vatten;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate witch knowledge and thoughts children will have about the term of floating and sinking, and witch possibilities there is to make various knowledge visible in preschool physics through playing with water. The study also concern the differences and similarities between two different groups of age who have participated in the study. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap i förskolan : En intervjustudie om pedagogers beskrivning av barns naturvetenskapliga lärande i åldern 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ing-Marie Olsén; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskola; små barn; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med naturvetenskap och barn i åldern 1-3 år samt hur de beskriver sina erfarenheter av hur barn lär sig naturvetenskap. För att söka denna kunskap användes följande frågeställningar: ”Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av hur små barn lär sig naturvetenskap?”, ”Vad beskriver pedagoger att små barn i förskolan behöver lära sig i naturvetenskap?”, ”På vilket sätt uttrycker pedagoger att de skapar förutsättningar för små barns naturvetenskapliga lärande?”, samt ”Hur beskriver pedagoger att de arbetar med naturvetenskap med små barn?”. LÄS MER

  3. 3. Små barns utforskande i vattenlek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sofie Börjesson; Veronica Holmberg; [2012]
    Nyckelord :utforskande; matematik; små barn; vattenlek;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrundI läroplanen (Utbildningsdepartementet, 1998, rev 2010) står det att barnen ska genom sin dag i verksamheten söka och inta ny kunskap med hjälp av att leka, umgås med andra, utforska omgivningen och skapa på olika sätt, de ska även undersöka olika fenomen och prata med andra barn och vuxna samt reflektera över det som de gjort. Detta tillsammans med litteratur från forskare sammanfattar allt vad bakgrunden behandlar på ett bra och övergripande sätt som ger en kunskap om barns lek och lärande och matematik i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Jag drunknar bara lite : ett samarbete mellan simskola och förskola för att uppnå målen i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Sara Lundén; [2011]
    Nyckelord :begrepp; förskola; naturvetenskap; simskola; vatten;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2011 trädde en ny läroplan för förskolan i kraft. Den tillförde en tydligare fokus på naturvetenskap i förskolan än tidigare. Syftet med denna studie är att undersöka om man genom ett samarbete mellan förskola och simskola skulle kunna uppnå olika mål i läroplanen, och då med fokus på naturvetenskap. LÄS MER

  5. 5. "Allt man gör inne kan man egentligen göra ute" : En intervjustudie om förskollärares syn på didaktiskt arbete med utomhuspedagogik och barns lärande utomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofia Ibbinger; Solbritt Carlsson; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Vi har gjort detta examensarbete med avsikten att ta reda på hur pedagoger inom förskolan och annan pedagogisk verksamhet ser på utomhuspedagogik och barns lärande utomhus och hur de arbetar med detta i praktiken. Studien bygger på enskilda intervjuer med 7 förskollärare, samt litteratur om utomhuspedagogik. LÄS MER