Sökning: "vattnets kretslopp med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden vattnets kretslopp med barn.

  1. 1. Barns uppfattningar om vattnets kretslopp : En fenomenografisk studie av ett boksamtal och målaraktivitet utifrån en bok om vattnets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Wärm Brandin; Sandra Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Book talk; drawing activity; phenomenography; preschool children’s concep-tions; water cycle; Boksamtal; fenomenografi; förskolebarns uppfattningar; målaraktivitet; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolebarns förståelse om helheten i vattnets kretslopp genom samtal utifrån en skönlitterär bok och efterföljande målaraktivitet. För att ta reda på detta användes deltagande observationer vid ett boksamtal och målaraktivitet. LÄS MER

  2. 2. Senja utforskar vattnets kretslopp : Ett didaktiskt lärandematerial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Dunder; Sandra Söderlund; [2019]
    Nyckelord :The competent child; sustainable development; multimodality in preschool education; the cycle of water; Det kompetenta barnet; hållbar utveckling; multimodalitet i förskolans undervisning; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med produktarbetet var att skapa ett didaktiskt lärandematerial bestående av en bilderbok med tillhörande lärarhandledning med inriktning på vattnets kretslopp, för en hållbar utveckling. Det didaktiska lärandematerialet utformades för att stödja och inspirera förskolepersonalen i sin dagliga undervisning tillsammans med barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barns tankar om vattnets kretslopp och vattnets betydelse för livet på jorden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linda Östlind; [2014]
    Nyckelord :cloud; hydrological cycle; preschool; rain; understanding; vapor; hydrologisk cykel; förskola; förståelse; moln; regn; ånga;

    Sammanfattning : Huvudsyftet var att ta reda på vad förskolebarn kan och tänker kring vattnets kretslopp och vattnets betydelse för allt liv på jorden. Samtidigt syftade undersökningen till att ta reda på pedagogernas arbetssätt och tankar kring dem. Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med såväl pedagoger som barn. LÄS MER

  4. 4. Vattnets kretslopp i området vid Lilla Klåveröd : ett kunskapsprojekt med vatten i fokus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionen

    Författare :Jorunn Falkenhaug; [2014]
    Nyckelord :vattnets kretslopp; hydrologiska cykeln; sprickakvifer; sprickakvifär; Söderåsen; Lilla Klåveröd; hydrogeologi; hydrogeologi i skolan; HP Borrningar; provpumpning; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Kunskap om vatten och hydrogeologi är viktig, framförallt ur ett föroreningsperspektiv men även ur ett byggnadstekniskt perspektiv. Trots detta saknas ofta hydrogeologisk kompetens på många områden i samhället. Därför finns en allmännytta i att öka den allmänna kunskapen om hydrogeologi. LÄS MER

  5. 5. 4-5 åringars vardagsföreställningar om regn, moln och vattnets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Bergström; [2011]
    Nyckelord :Intervjuer; moln; naturvetenskapliga fenomen; regn; vardagsföreställningar; 4-5 åringar;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka vilka vardagsföreställningar 4-5 åringar har om ett naturvetenskapligt fenomen för att kunna utgå från denna i undervisningen.De föreställningar eleven har om omvärlden utvecklas av erfarenhet och är svåra att ändra på utan pedagogens hjälp. LÄS MER