Sökning: "vd ord"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden vd ord.

  1. 1. Skapandet av ett legitimt scenframträdande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Tess Rosa Linnea Bandstein; Sara Landorph Nielsen; [2023]
    Nyckelord :Organizational legitimacy; social sustainability; CEO-letter; strategic communication; Goffman; dramaturgy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Byggandet av en organisation som externt uppfattas som trovärdig och legitim är av stor vikt för att långsiktigt värna om organisationens överlevnad. Detta görs exempelvis genom att kommunicera om organisationens hållbarhetsprestationer och visioner, och utgör grunden för hur organisationen följaktligen uppfattas av sina intressenter. LÄS MER

  2. 2. Familjeägandets påverkan på impression management : En kvantitativ innehållsanalys av svenska börsnoterade företags VD-ord

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Patrik Vilks; Rebecca Ekstrand; [2022]
    Nyckelord :agency problems; CEO letter; content analysis; family ownership; Impression management; information asymmetry; narrative accounting; Pollyanna effect; Sweden; agentproblem; familjeägare; impression management; informationsasymmetri; innehållsanalys; narrativ redovisning; pollyannaeffekten; Sverige; VD-ord; ägarstruktur.;

    Sammanfattning : Texten i årsredovisningen är relativt oreglerad och utgör en möjlighet för företag att påverka investerarnas uppfattning om företaget genom ett narrativ som gynnar företagets mål och syften. Impression management och pollyannaeffekten används för att förklara varför företag tenderar att vara optimistiska kring sina prestationer och vill framställa sig på ett fördelaktigt sätt. LÄS MER

  3. 3. Påverkas tonen i VD-ordet av bolagets lönsamhet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnea Bohlen; Rasmus Brink Nilsson; Miran Ahmad; [2022]
    Nyckelord :CEO-letter; Optimism; Fair picture; Voluntary disclosure; Profitability; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna om VD-ordet förmedlar en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning genom att undersöka om tonläge skiljer sig beroende på finansiell prestation. Teori: Legitimitetsteorin, Impression Management och Institutionell teori Metod: Studien använder en kvantitativ metod där sjuttiosex bolag på Stockholm Mid Cap undersöks. LÄS MER

  4. 4. Ingen fara på taket! Eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Daniel Carleson; Vilmer Liljenberg; [2022]
    Nyckelord :crisis communication; trust; situational crisis communication theory; framing; discourse of renewal; listed company; CEO letter; annual report; covid-19; pandemic; Scandic Hotels; hotel industry; crisis phases; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to contribute a nuanced picture of the complex phenomenon of crisis communication during covid-19. It is performed by examining CEO letters published by an organization in their annual report during different stages of a crisis. LÄS MER

  5. 5. Vad påverkar graden av frivillig redovisning om Covid-19? : En kvantitativ studie av svenska börsnoterade företag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Joakim Pinola; Christoffer Larsson; [2021]
    Nyckelord :Voluntary disclosure; quantity of disclosure; Covid-19; legitimacy theory; stakeholder theory; institutional theory; Frivillig redovisning; upplysningskvantitet; Covid-19; legitimitetsteori; intressentteori; institutionell teori;

    Sammanfattning : Den rådande Covid-19-pandemin har haft en stark negativ påverkan på efterfrågan världen över vilket kommit att påverka de svenska företagen i allra högsta grad. Efterfrågetappet som pandemin inneburit har lett till en stor ekonomisk oro för företagen och dess intressenter. LÄS MER