Sökning: "veckorevyn"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade ordet veckorevyn.

  1. 11. Gestaltningen av kvinnor i kvinnomagasin – nu och då

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Jonasson Falkengren; Mathilda Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :genus; gestaltning; framing; magasin; the male gaze; stereotyper; journalistik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: D etta är en studie av den kvinnliga gestaltningen i två olika kvinnomagasin från olika årtionden. Studien berör hur kvinnan beskrivs och framställs i text samt bild i de studerade magasinen. Vi ämnar att jämföra resultatet mellan magasinen för att se om det finns några eventuella skillnader i gestaltningen. LÄS MER

  2. 12. Bli den bästa kvinnan : En kvantitativ innehållsanalys av självhjälpstexter i Veckorevyn från 1937 till 2017

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Linda Born; Therese Hallqvist; [2017]
    Nyckelord :Identitet; självförbättring; tidskrifter; tilltal; Veckorevyn;

    Sammanfattning : Syftet i denna C-uppsats är att undersöka hur tidningen Veckorevyn vill att kvinnor ska korrigera sig själva och hur det budskapet förmedlats och förändrats sedan 1937 till och med 2017. Veckorevyns självhjälpstexter studeras inom kategorierna skönhet, relationer, fysisk hälsa och själslig hälsa och då studeras vilka tips tidningen har för att läsaren ska bli den bästa versionen av sig själv. LÄS MER

  3. 13. ”Det är bara så män är” : En kritisk diskursanalys av porträtteringen av män i två livsstilsmagasin för kvinnor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cornelia Fjellstedt; [2017]
    Nyckelord :Maskulinitet; medier; diskurs; stereotyper; livsstilsmagasin; makt; heterosexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur porträtteringen av män sett ut i två livsstilsmagasin för kvinnor, VeckoRevyn och M-magasin. För att undersöka detta har en kritisk diskursanalys tillämpats och analysen har tagit hjälp av dess tre analysnivåer. LÄS MER

  4. 14. Normbrytande eller stereotypisk? - En semiotisk bild- och textanalys av livsstilsmagasinen Café och Veckorevyns omslag

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Nathalie Liborius; [2017]
    Nyckelord :livsstilsmagasin; genus; identitet; stereotyper; representationer; maskulinitet;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle som är i ständig utveckling och medier påverkar människan i allt större utsträckning. Det är främst de unga som blir påverkade av dessa medier. LÄS MER

  5. 15. Vad får det lov att vara : skjorta eller tvångströja? En kvalitativ textanalys av klädannonsers kön- och genusporträttering i Veckorevyn

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sasha Naess; Victoria Dahlström; [2016]
    Nyckelord :Veckorevyn; genus; stereotyper; textanalys; annonsering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vad får det lov att vara - skjorta eller tvångströja? är en kvalitativ textanalys som undersöker hur annonser i kvinnomagasinet Veckorevyn porträtterat kön och genus. Uppsatsen är på B-nivå och är skriven av Victoria Dahlström och Sasha Naess i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Instutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. LÄS MER