Sökning: "veganskt"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet veganskt.

  1. 1. Sörböna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lina Svärd; [2023]
    Nyckelord :Tofu; Visuell kommunikation; Hållbarhetsmärkningar; Förpackningsdesign; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Idag lever vi på en planet som är hotad av oss människors miljöförstöring. I denna klimatkris står köttindustrin för den största andelen klimatpåverkan inom livsmedelsindustrin. Men intresset för att äta mer vegetariskt och veganskt har ökat sedan 2018 bland konsumenterna tack vare den ökade medvetenheten. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar om växtbaserad kost : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ingrid Fredriksson; Paulina Ilieva; [2022]
    Nyckelord :plant-based diet; vegan; perceptions; attitudes; TPB; interviews; health; health promotion; sustainability; Sweden; växtbaserad kost; växtbaserat; vegan; vegansk; veganskt; uppfattningar; attityder; TPB; intervjuer; hälsa; hälsofrämjande; hälsopromotion; hållbarhet; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka uppfattningar om växtbaserad kost hos vuxna i Sverige. En växtbaserad kost främjar hälsa, miljö och djurens välfärd. Semistrukturerade intervjuer baserade på teorin om planerat beteende hölls med elva individer mellan åldrarna 18 och 57 som är bosatta i Sverige. Deltagarna hade olika kostvanor. LÄS MER

  3. 3. Veganskt eller växtbaserat? : En undersökning av marknadsföringsstrategier hos veganska livsmedel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Love Granlund; [2022]
    Nyckelord :Vegan; marketing strategies; Anamma; Oumph!; discourse; representation; climate;

    Sammanfattning : This essay uses material from two visual campaigns by two vegan food brands, Oumph! and Anamma. A visual analysis and a critical discourse analysis investigates what kind of marketing strategies is used and how discourse around climate, health and veganism affects their target groups and in return the outcome of their marketing campaigns. LÄS MER

  4. 4. Fördelar och nackdelar med veganska fodermedel till hund : kan man möta hundens näringsbehov?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Animal Nutrition and Management

    Författare :Alexandra Strand; Lina Svennevid; [2022]
    Nyckelord :aminosyror; brist; djurägare; marknad; miljö; näring; näringsämnen; näringsbehov; proteinkälla; sammansättning; smältbarhet;

    Sammanfattning : När hunden blir en del av familjen appliceras människornas värderingar på dess djurhållning. Värderingarna kan vara av etisk, religiös, miljömässig och hälsomässig karaktär, vilket kan påverka djurägarens val av foder till sina hundar. LÄS MER

  5. 5. Förädling av design för ett veganskt varumärke inom dagligvaruhandeln i syfte att fler ska lockas till att köpa dess produkter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Emelie Nordenberg; Hanna Öhberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens matvarubutiker finns ofta tusentals produkter på hyllorna och flera olika varumärken som erbjuder liknande varor. Inom det vegetariska och veganska segmentet tillkommer ständigt nya varumärken och produkter och allt fler väljer att äta vegetariskt och veganskt. LÄS MER