Sökning: "vem är media"

Visar resultat 1 - 5 av 282 uppsatser innehållade orden vem är media.

  1. 1. VEM BEGRÄNSAR POLITIKERS PRIVATA FÖRDELSSÖKANDE? En statistisk analys av medias effekt på politikerarvoden i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Max Rittberger; [2024-01-19]
    Nyckelord :Rent seeking; Fördelssökande; Politiker; Lokalpolitik; Kommunpolitik; Media; Arvode; Politikerarvoden;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar sambanden mellan mediekonsumtion i kommuner, särskilt tidningsprenumerationer, och politikerarvoden för kommunstyrelsens ordförande genom tillämpning av teorin om rent seeking med hjälp av statistiska regressionsanalyser. Genom att undersöka hur organisationer och individer kan arbeta för att påverka politiska system i syfte att generera “private rents”, fokuserar studien på medias roll som “gatekeepers” för att granska makthavare och politikers benägenhet att bruka sitt mandat för personlig vinning. LÄS MER

  2. 2. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  3. 3. Medias skildringar av hälsa : En diskursteoretisk analys av begreppet hälsa genom tre dagstidningar och en tidskrift från åren 1962 och 1994

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Björn Gräslund; [2023]
    Nyckelord :Health; media; discourse; Hälsa; media; diskurs;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats undersöker hur begreppet hälsa skildrats av tre dagstidningar och entidskrift - åren 1962 och 1994. Forskningsinstansen är kvalitativ och bygger därmed på etthermeneutiskt förhållningssätt. LÄS MER

  4. 4. Unga vuxnas källkritiska förhållningssätt till mediefenomenet podcasts : En undersökning om podcasts och dess trovärdighet som informationskälla

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Tönning; Freja Åhrén; [2023]
    Nyckelord :Podcast; Source Credibility; Media; Trustworthy Media; Podcast Hosts; Audio Consumption.; Podcast; källkritik; Media; Tillförlitlig Media; Ljudkonsumtion; Podcastvärd.;

    Sammanfattning : This article aims towards developing further understanding regarding the relation between the media phenomenon podcasts and source credibility amongst young adults in Sweden. Furthermore, the foundation for this essay is based on the previous and current empiricism regarding both podcasts and source credibility. LÄS MER

  5. 5. Spegel spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast på sociala medier är?” : En kvalitativ studie om skönhetsfilter och skönhetsretuschering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Marianne Fayete; Jenny Berglund; [2023]
    Nyckelord :Socialmedia; beautyfilters; retouching; youngadults; qualitativemethod;

    Sammanfattning : Social media has become an integral part of the lives of many young people around the world, and has also brought new technical tools, partly in terms of the communication that takes place when publishing images. Researchers have recently become concerned about the potential negative impact that social media use can cause. LÄS MER