Sökning: "vem bestämmer i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden vem bestämmer i förskolan.

  1. 1. "VET DU? JAG TYCKER FAKTISKT ATT DOM SKA LYSSNA PÅ OSS OCKSÅ!” : En kvalitativ studie om barn och vårdnadshavares berättelser om dokumentationsmaterial på förskolans väggar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlström; Sofie Jonsson; [2022]
    Nyckelord :dokumentationsmaterial på väggar; medierande artefakt; appropriering; delaktighet; förskola; barn; vårdnadshavare; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur barn och vårdnadshavare ser på dokumentationsmaterial som synliggörs på förskolans väggar. Frågeställningar som besvaras är: Vad berättar barn och vårdnadshavare om synligt dokumentationsmaterial på väggarna i relation till delaktighet och inflytande? Vad berättar barn och vårdnadshavare om synligt dokumentationsmaterial på förskolans väggar i förhållande till möjligheter och dilemman? Studien har genomförts med en kvalitativ metod där intervjuer med åtta barn och fem vårdnadshavare tillsammans bildar vår empiri. LÄS MER

  2. 2. Vem bestämmer i förskolan? : En kvalitativ studie utifrån förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mina Akyildiz; Sofie Skoglund Gredfors; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Förskola; Inflytande; Förhållningsätt; Relationella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn har- och ges möjlighet till delaktighet och inflytande genom förskollärarens förhållningssätt. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts med nio legitimerade förskollärare. LÄS MER

  3. 3. “Vem bestämmer vad som är tjejsaker och killsaker? - Jag vet inte… det bara är så” : En kvalitativ studie om barns syn på leken i förskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Karlsson; Anna Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn; lek; kamrater; genus; kön.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra barns lek i förskolan utifrån ett genusperspektiv. En kvalitativ forskningsmetod tillämpades där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv barn i ålder 4–6 år, på två olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Samlingen som arena för barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tara Asadi; Ida Renström; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; barns inflytande; samling och förskola samt democracy; childs influence; circle time och;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap kring samlingens utformning samt synliggöra dess konsekvenser för barns inflytande. För att besvara detta har följande frågor varit centrala; hur kan samlingens utformning såsom samlingens innehåll, struktur samt kommunikativa villkor möjliggöra barns inflytande? Vilka konsekvenser får samlingens utformning för barns inflytande? Studien har genomförts genom observationer där vi valt att vara icke-deltagande för att på så vis begränsa vår påverkan så mycket som möjligt. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande och delaktighet i förskolans planerade aktiviteter : En observation- och samtalsstudie om barns möjligheter till inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Pettersson; Lina Wahlman; [2016]
    Nyckelord :Barnens perspektiv; Barnperspektiv; Delaktighet; Demokrati; Didaktik; Förhållningssätt; Förskola; Inflytande; Kompetenta barn; Ramfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka barns erfarenheter av planerade aktiviteter utifrån ett barnperspektiv och barnens perspektiv. Frågeställningarna behandlar barnens möjligheter till inflytande och delaktighet samt barnens åsikter kring aktiviteterna. LÄS MER