Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är kanon kanon? : En studie om svensklärares attityder till skönlitteratur och kanon

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Saga Ask Boström; Martina Carlsson; [2023]
    Nyckelord :canon; fiction; Swedish teachers; education; views on literature; curriculum; kanon; skönlitteratur; svensklärare; undervisning; litteratursyn; läroplaner;

    Sammanfattning : En stor del av det här arbetet har grundat sig i det politiska förslaget om att införa en läslista i skolan. Syftet med vår studie var därför att ta reda på sambandet mellan lärares syn på, och undervisning i, skönlitteratur samt deras inställning till en litterär kanon. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever elever olika läroboksupplägg?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Karin Asplund; Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; läroboksutformning; motivationsstrategier för inlärning; multimodalitet; kemididaktik;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning kring läroböckers upplägg, men inte ur ett elevperspektiv. Syftet med den här studien är därför att undersöka vem eleven är i ett kemididaktiskt perspektiv i relation till olika läroboksupplägg. LÄS MER

  3. 3. Metakognitionens betydelse för ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Storm; [2023]
    Nyckelord :Metakognition;

    Sammanfattning : Studien inleder med att beskriva förändringen i gymnasieskolans läroplan där elever numera ska tränas i att använda sin kunskap snarare än att endast memorera densamma. Tidigare forskning visar på metakognitionens relevans för lärandet och på längre sikt för individen i samhället varför syftet för studien blev att undersöka vad styrdokument samt stödmaterial för lärare säger kring begreppet och hur detta sedermera kan tolkas av lärare. LÄS MER

  4. 4. Instruktioner för det "görande" könet. : Svenska forumanvändares råd och berättelser om nätdejting.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Victor Wetterborg; [2023]
    Nyckelord :doing gender; gender scripts; sexual scripts; Nätdejting; parbildning; genus;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker könsmönster inom nätdejting. Fokus ligger på vilka aspekter som anses vara viktiga att framhäva i en manlig respektive kvinnlig nätdejtingprofil samt hur roller och ansvar i parbildningen fördelas över kön. LÄS MER

  5. 5. Nu är det din tur att tala - Designförslag för smidigare turtagning i digitala konferensverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Erika Börjesson; Sofia Heikkilä Svensson; [2021]
    Nyckelord :Digital conference tools; turn-taking; turn allocation; gaze; multi-party conversations; overlap; Digitala konferensverktyg; turtagning; turfördelning; ögonkontakt; flerpartssamtal; överlappning;

    Sammanfattning : Användningen av digitala konferensverktyg (DKV) har ökat under pandemin Covid-19 ochanvändare har rapporterat att de upplever kommunikationen mer ansträngande än öga-mot-öga. En utmaning i DKV är att det inte går att rikta uppmärksamhet mot specifika samtalsdeltagare för att det inte går att skapa ögonkontakt vilket försvårar turtagning eftersom det är på så vis turen fördelas mellan samtalsdeltagare. LÄS MER