Sökning: "vem läser"
Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade orden vem läser.
21. ”Jo häjjo, ha du vari å fiska någi åå då?” : Ålänningars dialekt och identitetsskapande på Facebook, i e-post och i sms-meddelanden.
Master-uppsats, Avdelningen för forskning och utbildning i modern svenska (FUMS)Sammanfattning : Sammandrag Den här masteruppsatsen handlar om hur unga vuxna ålänningar varierar språket och använder sig av dialektala drag på Facebook samt i sms-meddelanden och i e-post. Jag ser vilka nationella och regionala identiteter som de uppvisar i interaktion med främst andra ålänningar online. LÄS MER
22. Läsa för hund : Förbättrar det läsförmågan?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studier tyder på att ungdomar läser allt mindre och blir därför allt svagare läsare. Med anledning av detta är det viktigt att finna alternativa metoder för att hjälpa dem inom skolverksamheten. Diverse studier har därför gjorts för att undersöka om läsning för en hund kan hjälpa dessa elever. LÄS MER
23. Läs för mig : En undersökning av hur pedagoger och barn i en förskola använder sig av läsning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundOm man använder böcker på rätt sätt kan man genom bokläsning stödja barnen i sin språkliga utveckling. Men bokläsning kan också bland annat bidra till att barnen får utveckla sin fantasi, får närhet, som underhållning eller att lyssna på vid vilan. LÄS MER
24. Prioriteringen av tågtrafiken på järnvägen.
Kandidat-uppsats, KTH/Trafik och logistikSammanfattning : Att tåg samsas om samma järnväg är kanske ingen nyhet, men varför järnvägsföretagen måste samarbeta dagligen, både med varandra och Trafikverket, för att få trafiken att gå ihop är det inte alla som känner till. När ett tåg är försenat får detta konsekvenser, inte bara för resenärerna ombord som kommer fram efter uttalad ankomsttid, utan även för de andra tåg som trafikerar samma sträcka. LÄS MER
25. Modebloggares påverkan på unga kvinnors köpintention.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Idag vet vi att läsandet och skrivandet av bloggar ökat markant de senaste åren, framför allt bland unga kvinnor. Vidare ser vi en ökad popularitet av modebloggar, där exponering av kläder och andra produkter, dagligen finns med bland inläggen för att inspirera läsarna. LÄS MER