Sökning: "verbal dyspraxi."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden verbal dyspraxi..

  1. 1. Pingu och PSC: språkljudsproduktion hos barn med språkljudsstörning vid fyra olika taluppgifter : Analys av träffsäkerhet och avvikelsetyper samt utvärdering av en ny eliciteringsmetod och ett nytt träffsäkerhetsmått

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Carina Ode; Mirjam Öster Cattu Alves; [2018]
    Nyckelord :språkljudsstörning; eliciteringsstrategier; PCC-R Percentage of Consonants Correct-Revised ; PSC Percentage of Syllables Correct ; avvikelsetyper; fonologisk språkstörning; verbal dyspraxi.;

    Sammanfattning : ABSTRACT The purpose of the current study was to compare speech samples elicited with four different methods regarding speech sound production errors. Nine Swedish-speaking children with SSD (Speech Sound Disorder) participated. A new method of speech elicitation was introduced, a narrative task using a silent short film as a prompt. LÄS MER

  2. 2. Att börja använda ett högteknologiskt AKK : En 6-årings kommunikativa förmågor under de första månaderna efter introduktion av en pratapparat

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Jessica Jonsson; Olsson Ronja; [2017]
    Nyckelord :augmentative and alternative communication; AAC; high tech; speech generating device; SGD; communication; communicative; resources; observation; conversation analysis; CA; multimodal interaction analysis; alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; högteknologisk; kommunikativ; observation; samtalsanalys; CA; multimodal interationsanalys;

    Sammanfattning : When an individual’s ability to communicate with speech does not function as expected, in many cases, augmentative and alternative communication, (AAC), can serve as a support interaction with other persons. The purpose of this study is to investigate how a specific child’s communicative possibilities and abilities develop during the first months after introducing a speech generating device. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i uppförsbacke : En studie om utmaningar och möjligheter i tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Andersson; [2015]
    Nyckelord :apraxia; children; education; prevention; reading; difficulties; uttalssvårigheter; verbal dyspraxi; läsinlärning; läsundervisning; PRAXIS; språkutveckling; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa ökad kunskap om på vilket sätt arbetsmetoden PRAXIS kan vara en del av arbetet med den tidiga läsinlärningen för elever som är i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter. Det undersöker jag genom att göra ett undervisningsförsök i en klass under en period. LÄS MER

  4. 4. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Louise Lundvall; Linda Smetana; [2015]
    Nyckelord :DYMTA; dynamisk motorisk talbedömning; verbal dyspraxi; talmotorik; talmotorisk utveckling; språk; fonologi; referensstudie;

    Sammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER

  5. 5. När språket stör snarare än stödjer (When language disturbs rather than supports)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Agneta Petersson; [2014]
    Nyckelord :appropriering; arbetsmetod; mediering; metakognition; motivation; språkstörning; verbal dyspraxi;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractElever med språkliga svårigheter utgör en sammansatt och svårdiagnostiserad grupp. En språkstörning får konsekvenser för tankeutveckling, minne, lärande och läsförståelse. LÄS MER