Sökning: "verbala färdigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden verbala färdigheter.

  1. 1. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Larsson; Edona Govori; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; språkutveckling; kommunikation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. LÄS MER

  3. 3. ”När vi bråkar känns det som att hjärtat blir svart” - En kvalitativ studie om konflikters funktion i barns relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Bergström; [2018]
    Nyckelord :Barns perspektiv; konflikt; konflikthantering; Relationsskapande; Socialpsykologi; Symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Denna uppsats bygger på en studie om konflikters funktion i barns relationsskapande. Syftet med arbetet är, att utifrån de äldsta förskolebarnens perspektiv synliggöra konflikters funktion i barns relationsskapande, ur ett socialpsykologiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "Det är ingen envägskommunikation" En studie om kommunikation mellan barn och förskollä-rare vid samlingar på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Lindeberg; My Rosén; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; Närvaro; Samling; Samspel;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete riktar in sig på hur kommunikationen kommer till uttryck mellan förskollärare och barn i samlingen. Arbetet belyser även hur förskollärare arbetar för att främja barns kommu-nikativa färdigheter. LÄS MER

  5. 5. Experiment och inlärning  : Experiment som metod för inlärningsstudier 

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Elisabet Andersson; [2016]
    Nyckelord :Experiments; learning; manufacture; Cultural transmission theory; Chaîne Opératoire; Experiment; lärande; tillverkning; kulturell transmissionsteori; Chaîne Opératoire;

    Sammanfattning : Humans are curious beings. We investigate and explore. We experiment and learn from them. But that process of learning is not very easy to study. LÄS MER